27 May 2007, 13:26
Dat geluid was ook mijn drijfveer om zo'n diesel in het vooronder te krijgen.
Mijn oom had vroeger een 240 diesel en dat heeft wel indruk nagelaten wat een tank!
Toen ik na mijn eerste 245 2,3 benzine automaat m'n eerste diesel kocht ben ik naast het geluid ook andere eigenschappen van de diesel gaan waarderen.
Bijvoorbeeld het feit dat het starten altijd vlot verloopt warm of koud, altijd sleutel aantikken en lopen.
Geen gedoe om een koude motor aan de praat te houden, lopen is lopen.
Het verbruik,1 op 14 (ipv 1 op 9 met de 2.3.automaat)
Het grote koppel bij lage toeren.
Je rijstijl wordt nog relaxter door een heel andere manier van rijden/schakelen.
Zijn er dan alleen maar voordelen????
nee, de eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook dikke nadelen zijn!!!!!
moeilijk om een goede motor te vinden (die niet afgeleeft is en een flut-compressie heeft).
deze motoren zijn gevoelig voor doortrappen als ze koud zijn!!!
als er wat aan is ben je als leek veroordeelt tot dure reparaties, het wisselen van gloeibougies is bijvoorbeeld een tijdrovende klus met name bij cil. 5 + 6
reparatie / vervangen verstuivers is pittig duur
brandstofinspuitpompproblemen nog duurder als de pomp eraf moet.
de standaard D24 motor is behoorlijk futloos boven de 80 KM/uur.
als de motorconditie niet goed is wordt starten bij 5 graden onder nul of kouder al snel problematisch en als hij al aanslaat trek je een rookgordijn die je halve straat aan het zicht onttrekt.
Al met al zijn er net zoveel voor-als nadelen, het is maar waar je voorkeur ligt.
Een goed onderhouden en bereden diesel kan veel plezier en betrouwbaarheid opleveren.
Mijn oom had vroeger een 240 diesel en dat heeft wel indruk nagelaten wat een tank!
Toen ik na mijn eerste 245 2,3 benzine automaat m'n eerste diesel kocht ben ik naast het geluid ook andere eigenschappen van de diesel gaan waarderen.
Bijvoorbeeld het feit dat het starten altijd vlot verloopt warm of koud, altijd sleutel aantikken en lopen.
Geen gedoe om een koude motor aan de praat te houden, lopen is lopen.
Het verbruik,1 op 14 (ipv 1 op 9 met de 2.3.automaat)
Het grote koppel bij lage toeren.
Je rijstijl wordt nog relaxter door een heel andere manier van rijden/schakelen.
Zijn er dan alleen maar voordelen????
nee, de eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook dikke nadelen zijn!!!!!
moeilijk om een goede motor te vinden (die niet afgeleeft is en een flut-compressie heeft).
deze motoren zijn gevoelig voor doortrappen als ze koud zijn!!!
als er wat aan is ben je als leek veroordeelt tot dure reparaties, het wisselen van gloeibougies is bijvoorbeeld een tijdrovende klus met name bij cil. 5 + 6
reparatie / vervangen verstuivers is pittig duur
brandstofinspuitpompproblemen nog duurder als de pomp eraf moet.
de standaard D24 motor is behoorlijk futloos boven de 80 KM/uur.
als de motorconditie niet goed is wordt starten bij 5 graden onder nul of kouder al snel problematisch en als hij al aanslaat trek je een rookgordijn die je halve straat aan het zicht onttrekt.
Al met al zijn er net zoveel voor-als nadelen, het is maar waar je voorkeur ligt.
Een goed onderhouden en bereden diesel kan veel plezier en betrouwbaarheid opleveren.

