13 May 2007, 20:59
Wat je ook eenvoudig zelf kunt controleren:
is de radiateur volledig vrij tussen de lamellen en niet vervuilt met insecten stof en dergelijke???de wind moet er goed door kunnen waaien.
is de cilinderkop goed ontlucht?????
ontluchten via de dunne slangaansluiting die naar de wasthermostaat loopt van je brandstofinspuitpomp.
staat de brandstofinspuitpomp op tijd?????
te vroeg inspuiten geeft een temp. verhoging bij volle belasting (en ook een harde dieselklop)
te laat geeft ook temp verhoging en vermogensverlies.
hetzelfde verhaal geldt voor de verstuivers, de inspuitdruk moet goed staan en het sproeibeeld moet ook kloppen.
De laatste 2 mogelijkheden zijn niet 1 2 3 door een leek te checken en laten checken kost redelijk veel geld,zeker als er e.e.a. gerep. / afgesteld moet worden...........
tot slot nog een instinker die ik zelf bij de hand heb gehad;
de spanningsconstanthouder achterop het instrumentenpaneel kan defect raken en dan zorgen voor foutieve weergave van temp. en brandstofniveau in je tank.
een onafhankelijke temp.-meting kan je dus ook zekerheid verschaffen of er werkelijk sprake is van temp.-verhoging of een meetfout.
Tot slot, het is goed van je om alert te zijn op de temp. want met de D24 is een koppakking-gevoelige motor als je de temp. langdurig overschreidt.
Het is immers een min of meer verlengde 4 cil. golfmotorblok, de koeling van cil. 5 en 6 laten dus wat te wensen over als je tot het uiterste gaat.
In noodgevallen kachel op voluit en aanjager op 3!!!
succes, groet jan
is de radiateur volledig vrij tussen de lamellen en niet vervuilt met insecten stof en dergelijke???de wind moet er goed door kunnen waaien.
is de cilinderkop goed ontlucht?????
ontluchten via de dunne slangaansluiting die naar de wasthermostaat loopt van je brandstofinspuitpomp.
staat de brandstofinspuitpomp op tijd?????
te vroeg inspuiten geeft een temp. verhoging bij volle belasting (en ook een harde dieselklop)
te laat geeft ook temp verhoging en vermogensverlies.
hetzelfde verhaal geldt voor de verstuivers, de inspuitdruk moet goed staan en het sproeibeeld moet ook kloppen.
De laatste 2 mogelijkheden zijn niet 1 2 3 door een leek te checken en laten checken kost redelijk veel geld,zeker als er e.e.a. gerep. / afgesteld moet worden...........
tot slot nog een instinker die ik zelf bij de hand heb gehad;
de spanningsconstanthouder achterop het instrumentenpaneel kan defect raken en dan zorgen voor foutieve weergave van temp. en brandstofniveau in je tank.
een onafhankelijke temp.-meting kan je dus ook zekerheid verschaffen of er werkelijk sprake is van temp.-verhoging of een meetfout.
Tot slot, het is goed van je om alert te zijn op de temp. want met de D24 is een koppakking-gevoelige motor als je de temp. langdurig overschreidt.
Het is immers een min of meer verlengde 4 cil. golfmotorblok, de koeling van cil. 5 en 6 laten dus wat te wensen over als je tot het uiterste gaat.
In noodgevallen kachel op voluit en aanjager op 3!!!
succes, groet jan