30 September 2005, 11:08
scimitar schreef:Benzine, er is altijd veel over te vertellen.
Er zijn twee zaken die je strikt moet scheiden:
1- octaan getal (= klopvastheid)
2- smering door additieven (= oa loodzouten)
Nummer 1 zegt alleen maar iets over wanneer benzine spontaan ontbrand (pingelen). Hoger octaangetal laat een hogere compressie toe. Alleen laag octaan voorhanden en wel hoog nodig: Dit is bij te mengen met octaanbooster.
Diesel is zeer klopvast, daarom kan een diesel ook een erg hoge compressie hebben.
Nummer 2 is er puur voor de smering van de kleppen en klepzetels. Alleen lood(-zouten) zijn schadelijk. En serieus ook, denk aan verminderd leervermogen bij kinderen, bloedafwijkingen. Het is dus terecht verboden.
Ook kan een katalysator niet tegen lood. Lood bedekt het actieve, dure, edelmetaal (platina) in de katalysator.
Wel lood nodig en alleen loodvrij beschikbaar: Dit is bij te mengen met loodvervanger.
Alleen, loodzouten hebben ook een effect op de klopvastheid. Die gaat er goed op vooruit. En dat is vaak verwarrend.
Je mag de aanname doen dat Volvo geen aparte koppen voor de Europese markt en de USA markt heeft gemaakt. Want sinds 1973 is het gebruik van loodhoudende benzine daar al verboden (da's wel wat anders dan 1995).
En dan het effect van geen lood meer nodig na veel km. Van een aantal motoren (oa Ford Essex 3ltr uit mijn Scimitar ervaring) is bekend dat deze na > 125.000 km imuun worden voor lood. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar er verandert iets in de klepzetels waardoor deze harder worden. En daardoor loodvrij worden.
En bij koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij.
Erik, nu denk ik wat een mooi verhaal en dan sluit je af met 'koprevisie altijd ombouwen naar loodvrij'. Wat is dan het verschil? (want dat is er dus wel!).
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter