27 September 2005, 13:34
De neuzenkwestie....
260: altijd grote neus. Grille zilver, behalve 260 DL (zwart)
240: altijd kleine neus, behalve de GL, GLE, GLT, Turbo van de modeljaren '83, '84 en '85. Grille altijd zwart.
De grote neus op de 4-cilinders (behalve de 240 basis en DL) is dus ingevoerd toen de 260 verdween (vanaf medio '82), althans in Nederland. In Zweden kwam de grote neus een jaar later (waarom ?).
Bij de grote facelift voor modeljaar '86 verdween de grote neus en kwam er weer een kleine, maar dan niet met een blokjesgrille, maar een grille met verticale strepen. Deze is altijd zwart, behalve bij de laatste serie GLE stations ('91-'93), waar-ie zilver is.
Dit roept weer een andere vraag op: zijn er zichtbare of technische verschillen tussen de Zweedse (Gotenburg) en de Belgische (Genk) 240/260's ? Het enige dat ik weet is dat gezegd wordt dat de Belgische kwalitatief minder zijn, maar of dat waar is ? De mijne is een Belg......
260: altijd grote neus. Grille zilver, behalve 260 DL (zwart)
240: altijd kleine neus, behalve de GL, GLE, GLT, Turbo van de modeljaren '83, '84 en '85. Grille altijd zwart.
De grote neus op de 4-cilinders (behalve de 240 basis en DL) is dus ingevoerd toen de 260 verdween (vanaf medio '82), althans in Nederland. In Zweden kwam de grote neus een jaar later (waarom ?).
Bij de grote facelift voor modeljaar '86 verdween de grote neus en kwam er weer een kleine, maar dan niet met een blokjesgrille, maar een grille met verticale strepen. Deze is altijd zwart, behalve bij de laatste serie GLE stations ('91-'93), waar-ie zilver is.
Dit roept weer een andere vraag op: zijn er zichtbare of technische verschillen tussen de Zweedse (Gotenburg) en de Belgische (Genk) 240/260's ? Het enige dat ik weet is dat gezegd wordt dat de Belgische kwalitatief minder zijn, maar of dat waar is ? De mijne is een Belg......
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)

