Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
handig zelf te bouwen spanningvalzoekertje
Omdat ik in de groep elekticiteit nog wel eens vragen zijn over plotseling uitvallende delen, leek het mij zinvol om eens mijn zelfgemaakte SPANNINGVALZOEKER ter sprake te brengen.

Op zich niet high tech maar daardoor wel zeker zeer effectief en vooral low-budget.
Met een universeel relaisje een drukknop en een lampje ben je al klaar........
Hier eerst het schema;

[Afbeelding: spanningsvalzoeker.jpg]

Beschuldig mij niet van plagiaat als zoiets al eens ergens besproken is maar ik ben deze simpele schakeling zelf nog niet tegen gekomen.

Het werkt als volgt;
Stel je hebt een motor die plotselinginhoudt en dan weer oppakt en doorrijdt alsof er niets aan de hand is.
Je hebt het vermoeden dat er iets in het ontstekingscircuit loos is maar je kunt bij het optreden van de klacht niet zo snel met je multimeter bij de bobine komen omdat het spitsuur is op de A2 en de storing maar 2seconden duurt.
Wel zou je graag op DAT MOMENT weten of er nu wel of niet spanning op je bobine staat.
Je kunt dan immers e.e.a. uitsluiten van verdenking OF JUIST onder verdenking stellen (net naar gelang de bevinding van het verklikkerlampje)

Je trekt een EXTRA (dus niet i.p.v. ) draad van je bobine naar de schakeling.
Netjes leggen zodat deze draad niet zelf een bron van storing kan worden......
Het schakelingetje kan je voeden vanuit je sigarettenaanstekeraansluiting of andere spanningsbron.(spanning na contact nemen anders brandt lamp hele nacht)
Je start je auto en de lamp van de schakeling zal gaan branden.
Druk op de drukknop en de lamp zal uit gaan omdat het relaiscontact van omslaat naar de massaloze kant.

De spanningvalzoeker staat nu "OP SCHERP" want zodra de bobine even spanningsloos wordt (omdat bijvoorbeeld je contactslot gaar is) zal de spoel het relaiscontact niet langer meer vasthouden en zal de lamp massa maken via aansluiting 30.
Ook al bedenkt het contactslot zich in dezelfde seconde, de lamp moet eerst door jou gereset worden en zal dan pas uit gaan.
Met andere woorden ;een paar millieseconden spanningsloos is voldoende om jou via de lamp op de hoogte te stellen.

Zelf had ik een 245 2.3injectie met heel korte hapering en heb ik de schakeling gelijk dubbel opgebouwd ; de bobine en de brandstofpomp aan gesloten (op dus 2 afzonderlijke relaisjes) helaas zat de hapering uiteindelijk in de luchtmassaweegklep maar dat doet niets af aan het nut van de schakeling.

ik hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen.

O JA EN DAN NOG EVEN DIT VOOR DEGENE DIE ELEKTRONICA AAN BOORD HEBBEN !!!!!
Een relais waarvan de spoelspanning wegvalt geeft even een korte spanningspiek in omgekeerde richting van de stroomloop.
Deze piek kan evt. je fijngevoelige elektronica beinvloeden of zelfs vernielen.(zeer theoretisch maar t'kan)
Als je het helemaal chique wilt doen neem je bij de automaterialenshop een universeel relaisje MET INGEBOUWDE BLUSDIODE dit staat dan ook symbolisch op de behuizing getekend.
Deze blusdiode KILLT de spanningpiek dus je elektronica loopt geen gevaar.
Ook kan je zelf een diode solderen tussen klem 85 en 86 vroeger werden relais ook wel verkocht met uitwendig gesoldeerde diodes.
Let daarbij wel even op de doorlaat en de sperrichting.
MAAR HET SIMPELSTE IS EEN RELAIS KOPEN MET INGEBOUWDE BLUSDIODE!!!!!!
Antwoord

Berichten in dit topic
handig zelf te bouwen spanningvalzoekertje - door 240diesel - 14 February 2007, 21:10
handig zelf te bouwen spanningvalzoekertje - door 240diesel - 14 February 2007, 22:36
handig zelf te bouwen spanningvalzoekertje - door 240diesel - 14 February 2007, 22:42
handig zelf te bouwen spanningvalzoekertje - door 240diesel - 15 February 2007, 19:37

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zelf nieuwe achterruitverwarming monteren Nicolaas H 7 12.631 5 January 2013, 16:45
Laatste bericht: klaes
  zoek delen draadboom of materialen om zelf te maken reneb 2 3.591 30 November 2010, 23:44
Laatste bericht: Hilgert

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)