10 February 2007, 17:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2011, 22:10 door 240diesel.)
VERSLAGJE VAN INBOUWVOORBEREIDING D24TIC IN VOLVO 240
Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.
![[Afbeelding: P7120009.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120009.jpg)
vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.
![[Afbeelding: P7120003.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120003.jpg)
de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.
![[Afbeelding: P7120007.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120007.jpg)
![[Afbeelding: P7120006.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120006.jpg)
Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.
![[Afbeelding: P7120005.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120005.jpg)
om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120008.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120008.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
lasmal
![[Afbeelding: P7130016.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130016.jpg)
Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater
![[Afbeelding: P7130015.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130015.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: P7130020.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130020.jpg)
![[Afbeelding: P7130019.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130019.jpg)
![[Afbeelding: P7130018.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130018.jpg)
om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.
"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"
nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV
voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!
![[Afbeelding: P7130017.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130017.jpg)
![[Afbeelding: P8060024.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060024.jpg)
gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "
![[Afbeelding: P8060025.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060025.jpg)
![[Afbeelding: PA010046.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010046.jpg)
intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond
![[Afbeelding: PA010047.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010047.jpg)
[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]
uitlaatgas afzuigslang eraan
de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)
![[Afbeelding: PA020049-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020049-1.jpg)
contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset
![[Afbeelding: PA020050-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020050-1.jpg)
start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.
Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.
![[Afbeelding: P7120009.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120009.jpg)
vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.
![[Afbeelding: P7120003.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120003.jpg)
de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.
![[Afbeelding: P7120007.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120007.jpg)
![[Afbeelding: P7120006.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120006.jpg)
Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.
![[Afbeelding: P7120005.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120005.jpg)
om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120008.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120008.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
![[Afbeelding: P7120010.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120010.jpg)
![[Afbeelding: P7130016.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130016.jpg)
Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater
![[Afbeelding: P7130015.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130015.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: P7130020.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130020.jpg)
![[Afbeelding: P7130019.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130019.jpg)
![[Afbeelding: P7130018.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130018.jpg)
om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.
"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"
nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV
voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!
![[Afbeelding: P7130017.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7130017.jpg)
![[Afbeelding: P8060024.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060024.jpg)
gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "
![[Afbeelding: P8060025.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P8060025.jpg)
![[Afbeelding: PA010046.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010046.jpg)
intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond
![[Afbeelding: PA010047.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA010047.jpg)
[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]
uitlaatgas afzuigslang eraan
de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)
![[Afbeelding: PA020049-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020049-1.jpg)
contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset
![[Afbeelding: PA020050-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020050-1.jpg)
start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.
![[Afbeelding: PA020052-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020052-1.jpg)