Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historie van de D24
#12
VERSLAGJE VAN INBOUWVOORBEREIDING D24TIC IN VOLVO 240

Het handigste is een oude 2 serie de kop af te hakken en die als pasmal te gebruiken.

[Afbeelding: P7120009.jpg]

vervolgens ga je uren en uren in de weer met het ontwerpen van motorsteunen.

[Afbeelding: P7120003.jpg]

de turboversie stat in de 740 en 940 namelijk wat rechterop en ik wilde per se het orginele carter behouden met grotere olieinhoud, turbo-retourolie-aansluiting en vrijheid voor de turbo zelf t.o.v. de re. chassisbalk.

[Afbeelding: P7120007.jpg]

[Afbeelding: P7120006.jpg]

Het vliegwielhuis is vanwege de inbouwhoek bij 7-9 serie dus anders als de 2 serie vliegwielhuizen.

[Afbeelding: P7120005.jpg]

om het stuurhuis met kruiskoppeling ook de ruimte te geven heb ik links aan de motor een andere steun gemaakt
bovendien maak ik gebruik van de perfecte rubber motorsteunen van de 7 / 9 serie.
ik heb de motorsteunen bijna bovenop de chassisbalken staan om de voortrein v.w.b. belasting te ontzien
ook zou het hogere koppel de standaard motorsteunen te veel belasten mede omdat deze kort tegen de motor staan.(hoe dichter tegen het hart hoe hoger de kracht als gevolg van koppel)

[Afbeelding: P7120004.jpg]

[Afbeelding: P7120008.jpg]

[Afbeelding: P7120011.jpg]

[Afbeelding: P7120010.jpg]lasmal

[Afbeelding: P7130016.jpg]

Zelfgemaakte motor ophangings steunen klaar voor poedercoater

[Afbeelding: P7130015.jpg]

[Afbeelding: P7120013.jpg]

[Afbeelding: P7120012-1.jpg]


[Afbeelding: P7130020.jpg]

[Afbeelding: P7130019.jpg]

[Afbeelding: P7130018.jpg]

om het ietwat gewijzigde voortrein recht te houden tijdens het aflassen heb ik een lasmal gefabriceerd waar het zaakje op opgespannen wordt m.b.v. de orginele ophangpunten en stuurhuis montagegaten.

"je mag niet lassen aan een voortrein en er al helemaal geen gat uit snijden"

nee dat klopt ik ga ook nog herkeuren bij de TUV

voor hen die dat niet zien zitten is er optie om een standaard 240 carter te nemen van een D24 en die te monteren onder je TIC basisblok ???? ik heb niet gecontroleerd of dat ook werkelijk past !!!!!



[Afbeelding: P7130017.jpg]

[Afbeelding: P8060024.jpg]

gewijzigde / zelfbouw motorophangings set in "exploded view "

[Afbeelding: P8060025.jpg]

[Afbeelding: PA010046.jpg]

intercoolerbuizen gemaakt van uitlaatpijp V.W. LT net zo lang met bochten/lassen/zagen gepuzzeld tot er een passend sys. ontstond

[Afbeelding: PA010047.jpg]

[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020048-1.jpg[/img]

uitlaatgas afzuigslang eraan

de buis dwars voorlangs is de intercoolerdummy, de eigenlijke i.c. ben ik nog aan het pasmaken (was in zijn vorige leven een DAF-truck i.c.)

[Afbeelding: PA020049-1.jpg]

contact aan (geimproviseerde olie en dynamolampjes) motoroliedruk gemeten met manometerset

[Afbeelding: PA020050-1.jpg]

start the engine please,motoroliedruk op een keurige 4 bar stationair


[Afbeelding: PA020051-1.jpg]

natrekken cilinderkop bij 50 graden motorolietemp.

[Afbeelding: PA020052-1.jpg]
Antwoord


Berichten in dit topic
Historie van de D24 - door Erik265 - 14 January 2007, 22:32
Historie van de D24 - door 240diesel - 19 January 2007, 00:38
Historie van de D24 - door Erik265 - 19 January 2007, 20:39
Historie van de D24 - door Hejsan! - 25 January 2007, 23:02
Historie van de D24 - door Erik265 - 26 January 2007, 20:16
Historie van de D24 - door 240diesel - 8 February 2007, 23:30
Historie van de D24 - door Erik265 - 8 February 2007, 23:33
Historie van de D24 - door 240diesel - 9 February 2007, 00:33
Historie van de D24 - door TheSaint77 - 9 February 2007, 00:40
Historie van de D24 - door 240diesel - 9 February 2007, 00:55
Historie van de D24 - door TheSaint77 - 9 February 2007, 01:04
Historie van de D24 - door 240diesel - 10 February 2007, 17:55
Historie van de D24 - door Peter Timmer - 10 February 2007, 22:06
Historie van de D24 - door Jw240 - 11 February 2007, 11:02
Historie van de D24 - door TheSaint77 - 12 February 2007, 10:36
Historie van de D24 - door 240diesel - 12 February 2007, 11:02
Historie van de D24 - door TheSaint77 - 12 February 2007, 11:17
Historie van de D24 - door kkettenis - 21 April 2007, 07:47
Historie van de D24 - door Jelmar - 21 April 2007, 11:00
Historie van de D24 - door 240diesel - 25 April 2007, 08:41
Historie van de D24 - door kkettenis - 7 May 2007, 13:21
Historie van de D24 - door Postma 245 GL - 7 May 2007, 14:24
Historie van de D24 - door Peter Timmer - 7 May 2007, 20:33
Historie van de D24 - door kkettenis - 8 May 2007, 05:59
Historie van de D24 - door volvo200liefhebber - 9 May 2007, 15:02
Historie van de D24 - door kkettenis - 10 May 2007, 09:47
Historie van de D24 - door 240diesel - 13 May 2007, 20:59
Historie van de D24 - door kkettenis - 29 May 2007, 09:15
Historie van de D24 - door 240diesel - 3 June 2007, 09:14
Historie van de D24 - door kkettenis - 3 June 2007, 12:35
Historie van de D24 - door 240diesel - 3 June 2007, 13:13
Historie van de D24 - door kkettenis - 19 June 2007, 20:23
Historie van de D24 - door 240diesel - 19 June 2007, 21:30
Historie van de D24 - door solexpaul - 8 July 2007, 21:41
Historie van de D24 - door Holowkregel - 8 July 2007, 22:51
Historie van de D24 - door 240diesel - 9 July 2007, 17:53
Historie van de D24 - door Holowkregel - 9 July 2007, 20:21
Historie van de D24 - door solexpaul - 10 July 2007, 18:11
Historie van de D24 - door 240diesel - 10 July 2007, 21:14
Historie van de D24 - door Anthony - 15 June 2011, 03:24

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)