19 January 2007, 00:38
Hoi Erik,
Goed initiatief die subgroep.
Ik had hem al gelezen en een hele lap tekst getikt maar bij het verzenden ging er iets mis.@#$%
Nu probeer ik het nog eens en dan wat korter;
Was eens aan het touren en na 3 trouwe jaren dienst van mijn D24 was het van het ene op het andere moment een oorverdovend lawaai op de snelweg.
Het leek alsof er een drijfstanglager uitgelopen was.
Het geluid is het beste te omschrijven met het slaan met een hamer op de zuiger terwijl deze net omhoog komt.Dus toerenafhankelijk.
Terwijl ik de rest van de familie al voorbereidde op een eventuele dreun waarbij de drijfstang door het blok zou boren stuurde ik naar de vluchtstrook en controleerde oliepeil welke goed was.
Na een inschatting van de status van het blok besloot ik terug naar huis te rijden en het er op te gokken dat ik die 25KM zou halen met weinig toeren.
Gelukkig kon ik vlot van de snelweg en provinciaal verder sukkelen.
Wie schetst mijn verbazing toen 2 KM voor aankomst het geluid weg was en alles weer normaal was!!!!!!Tot de volgende morgen... @#%%$#weer dus!
Ik zal het verhaal niet al te lang maken maar het bleek een staaldeeltje in de verstuiver die er voor zorgde dat de verstuiver veeeeel te vroeg inspoot met dus de herrie als gevolg. (een soort superpingel dus)
Verstuivers vervangen en verder niets meer loos........jawel na 2 dagen weer gedonder, zelfde liedje.
Weer vuil in de verstuiver na enig rondvragen onder collega's kwamen we tot de conclusie dat de inspuitpomp versleten was en dus steeds staaldeeltjes meegaf aan de te injecteren brandstof met als gevolg bovenstaande story.
Houd dit dus in je achterhoofd als dieselrijder en laat je door de ongelooflijke herrie niet op het verkeerde been zetten.
Overigens is de boosdoener-verstuiver er zo uit te pikken door met draaiende motor een voor een de verstuiverleidingen iets op te lossen en de verstuiver die reageert door de herrie te stoppen is de boosdoener.
Bovendien geeft de verstuiver behalve brandstof ook veel lucht van de compressieslag omdat de verstuiver open staat.
groet, Jan ( Erik, ga je die revisiefoto's nog plaatsen??? ben zeer benieuwd )
Goed initiatief die subgroep.
Ik had hem al gelezen en een hele lap tekst getikt maar bij het verzenden ging er iets mis.@#$%
Nu probeer ik het nog eens en dan wat korter;
Was eens aan het touren en na 3 trouwe jaren dienst van mijn D24 was het van het ene op het andere moment een oorverdovend lawaai op de snelweg.
Het leek alsof er een drijfstanglager uitgelopen was.
Het geluid is het beste te omschrijven met het slaan met een hamer op de zuiger terwijl deze net omhoog komt.Dus toerenafhankelijk.
Terwijl ik de rest van de familie al voorbereidde op een eventuele dreun waarbij de drijfstang door het blok zou boren stuurde ik naar de vluchtstrook en controleerde oliepeil welke goed was.
Na een inschatting van de status van het blok besloot ik terug naar huis te rijden en het er op te gokken dat ik die 25KM zou halen met weinig toeren.
Gelukkig kon ik vlot van de snelweg en provinciaal verder sukkelen.
Wie schetst mijn verbazing toen 2 KM voor aankomst het geluid weg was en alles weer normaal was!!!!!!Tot de volgende morgen... @#%%$#weer dus!
Ik zal het verhaal niet al te lang maken maar het bleek een staaldeeltje in de verstuiver die er voor zorgde dat de verstuiver veeeeel te vroeg inspoot met dus de herrie als gevolg. (een soort superpingel dus)
Verstuivers vervangen en verder niets meer loos........jawel na 2 dagen weer gedonder, zelfde liedje.
Weer vuil in de verstuiver na enig rondvragen onder collega's kwamen we tot de conclusie dat de inspuitpomp versleten was en dus steeds staaldeeltjes meegaf aan de te injecteren brandstof met als gevolg bovenstaande story.
Houd dit dus in je achterhoofd als dieselrijder en laat je door de ongelooflijke herrie niet op het verkeerde been zetten.
Overigens is de boosdoener-verstuiver er zo uit te pikken door met draaiende motor een voor een de verstuiverleidingen iets op te lossen en de verstuiver die reageert door de herrie te stoppen is de boosdoener.
Bovendien geeft de verstuiver behalve brandstof ook veel lucht van de compressieslag omdat de verstuiver open staat.
groet, Jan ( Erik, ga je die revisiefoto's nog plaatsen??? ben zeer benieuwd )

