26 December 2006, 04:48
Inderdaad, het is weer zover :lol:
Een paar weken geleden verdween de witte 245 uit mijn achtertuin (niks meer van over) en nu vond ik het wel weer heel erg leeg worden, er stonden namelijk maar 4 240s en een 260
Toen kwam ik op de zweedse versie van marktplaats een 244 GLT tegen. Geen foto, de motor liep niet, en verwarrende informatie. Maar de prijs was goed, 200 euro!
Dus ik mailde deze persoon en kreeg na een paar dagen antwoord. Hij legde uit dat hij niets van motoren wist en eigenlijk alleen maar van het ding af wilde raken. Ik belde hem en een paar minuten later zat ik in de auto onderweg naar hem om naar de auto te kijken. Ik was eigenlijk op zoek naar een deur en achterklep voor de turbo, de rest zou ik als op de koop toe zien. Nou ja, daar wel aangekomen was het 15 graden onder nul, alles was vastgevroren incl het slot van de motorkap, die kregen we dus niet open. De deuren waren een klein beetje roestig aan de binnenkant en de auto zag er niet echt uit als een pareltje. Er lag ook een berg sneeuw op dus ik kon niet zien hoe de achterklep er uit zag.
Maar wat ik wel zag was werkende electrische ruiten op alle deuren en prachtige velgen voor de 265, en volgens hem zat er ook een nieuwe accu in, en ik was toevallig toch al van plan om een nieuwe accu te kopen voor mijn sneeuwscooter. Het probleem met de motor dat viel vast op te lossen, ik hoopte alleen dat de motor niet verwisseld was maar dat kon ik dus niet bekijken omdat we de motorkap niet open kregen.
Nou ja, ik zei tegen hem dat ik de auto zou kopen en dat ik hem op kwam halen als het wat minder koud was. Nu had ik mazzel, want een paar dagen later was het in ene rond het nulpunt. Dus ik belde hem zodat hij de ruiten enzo ijsvrij kon maken. Ik nam een vriend mee en we zouden proberen om de motor terplekke aan de praat te krijgen.
De motorkap konden we deze keer wel openen en de orginele 405 kop zat er gelukkig nog op! Wel vonden we een paar draden die afgebroken waren en die zetten we mooi met pleisters aan elkaar (ja echt waar, we hadden niets anders voor de hand :lol
Helaas startte de motor nog steeds niet, het bleek dat we geen ontsteking hadden. We controlleerden even snel een paar kabels maar konden niets ontdekken dus we besloten om hem dan toch maar naar te slepen.
Zo gezegd, zo gedaan en ongeveer twee uur later kwamen we hier aan..
De volgende dag begon ik te zoeken naar de fouten. Om te beginnen haalde ik de pleisters weg en vervangde ze met wat fatsoenlijkere oplossingen. Nog steeds niets. Dan maar even naar de supermarkt (mijn garage was tot een paar jaar terug een supermarkt) en wat spullen ophalen. Ontstekingsbox geruild, geen verschil. Kabels geruild, geen verschil. Bobine in een andere auto getest, werkte prima. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de fout in de verdeler moest zitten. Dus het boek erbij, en de boel opgemeten. En ja hoor, dat wat 950-1250 ohm zou moeten zijn was oneindig veel om, geen kontakt dus!
Gelukkig had ik een reserve verdeler maar die was ook stuk, maar dan op een andere manier. De volgende dag heb ik samen met een vriend van 2 kapotte verdelers 1 hele gemaakt. Dat was eergisteren. Gisteren was het kerst hier, en vandaag kon ik hem er eindelijk in zetten!
En jawel! Hij startte in een keer!
Okee, hij draaide om te beginnen op 2 cylinders ofzo, maar nadat ik de ontsteking een beetje had bijgesteld ging hij als een trein!
Een prima werkende 244 GLT voor 200 euro dus!
Nu de foto's!
Zo ziet hij er uit. Hij is vrij orgineel als je bedenkt dat ik de 19e eigenaar ben. Het enige wat niet orgineel is zijn de 86+ sierstrippen aan de onderkant van de deuren, en de strippen boven de achterbumper zijn chroom ipv zwart. En die text op de motorkap hoort daar volgens mij ook niet thuis.
![[Afbeelding: img_3076.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3076.jpg)
![[Afbeelding: img_3077.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3077.jpg)
![[Afbeelding: img_3079.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3079.jpg)
Onder de motorkap ziet het er zo uit.. De ontbrekende onderdelen kreeg ik er wel bij. Wel erg handig met oranje kabels voor plus en min, makkelijk om ze uit elkaar te houden op die manier! :roll:
![[Afbeelding: img_3078.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3078.jpg)
De binnenkant.. De deurbekleding was helaas niet zo mooi als ik oorspronkelijk dacht, er zit een paar gaten in.
![[Afbeelding: img_3080.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3080.jpg)
![[Afbeelding: img_3081.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3081.jpg)
![[Afbeelding: img_3082.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3082.jpg)
![[Afbeelding: img_3083.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3083.jpg)
![[Afbeelding: img_3085.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3085.jpg)
![[Afbeelding: img_3086.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3086.jpg)
Maar de velgen waren erg mooi! Geen schades en prima lak. En kapjes voor alle 4 hoewel ik de grote kapjes wil hebben. Deze band zit trouwens verkeerd om
![[Afbeelding: img_3084.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3084.jpg)
En zo ziet het er op dit moment uit hier thuis.
Een paar weken geleden verdween de witte 245 uit mijn achtertuin (niks meer van over) en nu vond ik het wel weer heel erg leeg worden, er stonden namelijk maar 4 240s en een 260

Toen kwam ik op de zweedse versie van marktplaats een 244 GLT tegen. Geen foto, de motor liep niet, en verwarrende informatie. Maar de prijs was goed, 200 euro!
Dus ik mailde deze persoon en kreeg na een paar dagen antwoord. Hij legde uit dat hij niets van motoren wist en eigenlijk alleen maar van het ding af wilde raken. Ik belde hem en een paar minuten later zat ik in de auto onderweg naar hem om naar de auto te kijken. Ik was eigenlijk op zoek naar een deur en achterklep voor de turbo, de rest zou ik als op de koop toe zien. Nou ja, daar wel aangekomen was het 15 graden onder nul, alles was vastgevroren incl het slot van de motorkap, die kregen we dus niet open. De deuren waren een klein beetje roestig aan de binnenkant en de auto zag er niet echt uit als een pareltje. Er lag ook een berg sneeuw op dus ik kon niet zien hoe de achterklep er uit zag.
Maar wat ik wel zag was werkende electrische ruiten op alle deuren en prachtige velgen voor de 265, en volgens hem zat er ook een nieuwe accu in, en ik was toevallig toch al van plan om een nieuwe accu te kopen voor mijn sneeuwscooter. Het probleem met de motor dat viel vast op te lossen, ik hoopte alleen dat de motor niet verwisseld was maar dat kon ik dus niet bekijken omdat we de motorkap niet open kregen.
Nou ja, ik zei tegen hem dat ik de auto zou kopen en dat ik hem op kwam halen als het wat minder koud was. Nu had ik mazzel, want een paar dagen later was het in ene rond het nulpunt. Dus ik belde hem zodat hij de ruiten enzo ijsvrij kon maken. Ik nam een vriend mee en we zouden proberen om de motor terplekke aan de praat te krijgen.
De motorkap konden we deze keer wel openen en de orginele 405 kop zat er gelukkig nog op! Wel vonden we een paar draden die afgebroken waren en die zetten we mooi met pleisters aan elkaar (ja echt waar, we hadden niets anders voor de hand :lol

Helaas startte de motor nog steeds niet, het bleek dat we geen ontsteking hadden. We controlleerden even snel een paar kabels maar konden niets ontdekken dus we besloten om hem dan toch maar naar te slepen.
Zo gezegd, zo gedaan en ongeveer twee uur later kwamen we hier aan..
De volgende dag begon ik te zoeken naar de fouten. Om te beginnen haalde ik de pleisters weg en vervangde ze met wat fatsoenlijkere oplossingen. Nog steeds niets. Dan maar even naar de supermarkt (mijn garage was tot een paar jaar terug een supermarkt) en wat spullen ophalen. Ontstekingsbox geruild, geen verschil. Kabels geruild, geen verschil. Bobine in een andere auto getest, werkte prima. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de fout in de verdeler moest zitten. Dus het boek erbij, en de boel opgemeten. En ja hoor, dat wat 950-1250 ohm zou moeten zijn was oneindig veel om, geen kontakt dus!
Gelukkig had ik een reserve verdeler maar die was ook stuk, maar dan op een andere manier. De volgende dag heb ik samen met een vriend van 2 kapotte verdelers 1 hele gemaakt. Dat was eergisteren. Gisteren was het kerst hier, en vandaag kon ik hem er eindelijk in zetten!
En jawel! Hij startte in een keer!

Okee, hij draaide om te beginnen op 2 cylinders ofzo, maar nadat ik de ontsteking een beetje had bijgesteld ging hij als een trein!
Een prima werkende 244 GLT voor 200 euro dus!

Nu de foto's!
Zo ziet hij er uit. Hij is vrij orgineel als je bedenkt dat ik de 19e eigenaar ben. Het enige wat niet orgineel is zijn de 86+ sierstrippen aan de onderkant van de deuren, en de strippen boven de achterbumper zijn chroom ipv zwart. En die text op de motorkap hoort daar volgens mij ook niet thuis.
![[Afbeelding: img_3076.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3076.jpg)
![[Afbeelding: img_3077.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3077.jpg)
![[Afbeelding: img_3079.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3079.jpg)
Onder de motorkap ziet het er zo uit.. De ontbrekende onderdelen kreeg ik er wel bij. Wel erg handig met oranje kabels voor plus en min, makkelijk om ze uit elkaar te houden op die manier! :roll:
![[Afbeelding: img_3078.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3078.jpg)
De binnenkant.. De deurbekleding was helaas niet zo mooi als ik oorspronkelijk dacht, er zit een paar gaten in.
![[Afbeelding: img_3080.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3080.jpg)
![[Afbeelding: img_3081.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3081.jpg)
![[Afbeelding: img_3082.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3082.jpg)
![[Afbeelding: img_3083.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3083.jpg)
![[Afbeelding: img_3085.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3085.jpg)
![[Afbeelding: img_3086.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3086.jpg)
Maar de velgen waren erg mooi! Geen schades en prima lak. En kapjes voor alle 4 hoewel ik de grote kapjes wil hebben. Deze band zit trouwens verkeerd om

![[Afbeelding: img_3084.jpg]](http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kxf/img_3084.jpg)
En zo ziet het er op dit moment uit hier thuis.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98

