31 July 2006, 13:00
Ik weet niet of ik naar een typische handelaar zou gaan. Ik zelf ben destijds gewoon naar een particulier gegaan (150 km enkele rit) en heb achterstallig onderhoud ingecalculeerd. Ook met een auto van een handelaar of een auto met boekje ben je op een gegeven moment aan de beurt met uitlaat, banden, remmen en wat zo niet meer.
Ik heb wat korting gekregen omdat hij niet helemaal lekker zou lopen. Heb er eigenlijk op gas nooit wat van gemerkt (liep slecht op benzine maar dat is dan niet zo belangrijk).
Zorg dat je je standaard tests doet.
Check over- en onderuk motor (oliedop losmaken en kijken of deze een klein beetje wordt vastgezogen = goed, al het andere is fout),
Maak een proefrit (100 in z'n drie, gas los en weer vol erop, blauwe damp =fout),
Check de druk op de koelslangen binnen 2 minuten na starten, draai de dop van het overdruk vat eens los (koude motor!). (Borrelend koelsysteem of uitlaat luchtje aan water=fout, harde koelslangen=fout)
Check de algemene staat onder de kap (ook van de rubberslangen).
Dit zijn zaken die niet bij een APK horen, remmen end. wel. Als de auto een verse APK heeft mag je er wel een beetje vanuit gaan dat de remmen goed zijn (kun je wel een beetje checken bij proefrit).
Zorg dat je iemand meeneemt die niet verliefd kan worden (vor wie de auto niet is). Deze kan nog wel eens een kritische noot geven.
Kijk bij de achterklep naar roestvorming.
Overigens check ook even de achterwisser en de centrale vergrendeling (indien aanwezig) in de achterklep. Het vervangen van de draden die door de scharnieren lopen kost voral wat werk (materiaall is niet zo duur).
Dit is wat ik tot nu toe zelf een beetje heb ervaren.
Marc
PS: Misschien niet alles on topic maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb wat korting gekregen omdat hij niet helemaal lekker zou lopen. Heb er eigenlijk op gas nooit wat van gemerkt (liep slecht op benzine maar dat is dan niet zo belangrijk).
Zorg dat je je standaard tests doet.
Check over- en onderuk motor (oliedop losmaken en kijken of deze een klein beetje wordt vastgezogen = goed, al het andere is fout),
Maak een proefrit (100 in z'n drie, gas los en weer vol erop, blauwe damp =fout),
Check de druk op de koelslangen binnen 2 minuten na starten, draai de dop van het overdruk vat eens los (koude motor!). (Borrelend koelsysteem of uitlaat luchtje aan water=fout, harde koelslangen=fout)
Check de algemene staat onder de kap (ook van de rubberslangen).
Dit zijn zaken die niet bij een APK horen, remmen end. wel. Als de auto een verse APK heeft mag je er wel een beetje vanuit gaan dat de remmen goed zijn (kun je wel een beetje checken bij proefrit).
Zorg dat je iemand meeneemt die niet verliefd kan worden (vor wie de auto niet is). Deze kan nog wel eens een kritische noot geven.
Kijk bij de achterklep naar roestvorming.
Overigens check ook even de achterwisser en de centrale vergrendeling (indien aanwezig) in de achterklep. Het vervangen van de draden die door de scharnieren lopen kost voral wat werk (materiaall is niet zo duur).
Dit is wat ik tot nu toe zelf een beetje heb ervaren.
Marc
PS: Misschien niet alles on topic maar misschien heb je er wat aan.
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting