1 June 2025, 12:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 June 2025, 12:44 door Raymond_63.)
(28 May 2025, 18:46)Marc1970 schreef: Beide vervroegingen kan je eenvoudig controleren, de centrifugaal door de rotor te verdraaien (met het ding in de motor dat de onderste helft vd as vast zit) dan voel je wat weerstand van de veertjes, en de vacuum door zelf het vacuum te leveren.
Boven en onderhelft vd verdeler as kunnen wat stroperig op elkaar zitten misschien? Olie op het viltje onder de rotor.
De B21 is net een B20! Alleen draait de rotor de andere kant op dacht ik. Oh ja, heel veel extra info over mechanische verdelers: https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...cratch.htm
Ja zo heb ik em ook behandeld Marc.
Jammer dat de nieuwere exemplaren geen smeerpotje meer hebben. Hij zal wel mijlenver van tijd staan. Nog niet naar gekeken eerlijk gezegd (oneerlijk idem..)
Ik kan me herinneren dat die dingen behoorlijk vast kunnen zitten in het blok. Enfin, eruit, schoonmaken ende gangbaar maken. Stukje electronica erin ipv puntjes.
Btw, ik denk dat deze topic op een ander plekkie thuishoort..