26 April 2022, 05:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 April 2022, 09:43 door Grey240Polar.)
Valt wel mee, dat ingewikkelde, autoschema's zijn doorgaans niet op zijn fijnst getekend.
Belangrijk om te weten is dat de motor een geschakelde voeding heeft (terminal 53 of 53b, afhankelijk van de gekozen wissersnelheid) en een constante (53a).
Die constante voeding zorgt ervoor dat de wisser terug keert totdat deze intern onderbroken wordt. Via een soort van nokkenas in de motor wordt die constante voeding onderbroken, als er dan ook geen geschakelde voeding aanwezig is, dan stopt de wisser op de plek waar de nok de constante onderbreekt.
In de intervalstand geeft het relais simpelweg een puls die lang genoeg is om de wisser uit de parkeerstand te krijgen, daarna draait de motor zijn rondje op de constante voeding tot deze weer door de nok - die uiteraard op de parkeerstand zit - wordt onderbroken.
Spanningen meten, contactpuntjes in de motor en de ground controleren en schoonmaken zouden mijn eerste acties zijn bij deze symptomen.
Belangrijk om te weten is dat de motor een geschakelde voeding heeft (terminal 53 of 53b, afhankelijk van de gekozen wissersnelheid) en een constante (53a).
Die constante voeding zorgt ervoor dat de wisser terug keert totdat deze intern onderbroken wordt. Via een soort van nokkenas in de motor wordt die constante voeding onderbroken, als er dan ook geen geschakelde voeding aanwezig is, dan stopt de wisser op de plek waar de nok de constante onderbreekt.
In de intervalstand geeft het relais simpelweg een puls die lang genoeg is om de wisser uit de parkeerstand te krijgen, daarna draait de motor zijn rondje op de constante voeding tot deze weer door de nok - die uiteraard op de parkeerstand zit - wordt onderbroken.
Spanningen meten, contactpuntjes in de motor en de ground controleren en schoonmaken zouden mijn eerste acties zijn bij deze symptomen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

