25 March 2022, 23:31
Ik denk dat die motor nog helemaal standaard een B23A is, de verdeler klopt erbij, nummer 808 op de kap klopt, en het nummer op de kop klopt ook. Modeljaar 1983 is 7 graden @ 750 rpm, zegt Volvo ook, met vacuumvervroeging los en afgedopt.
Volvo geeft ook nog een waarde voor 2500 rpm, dit zou 17-22 graden moeten zijn. Misschien kan je die ook controleren.
De ontstekingstiming heeft weinig te maken met wat voor kop erop zit, de 1000398 was de standaard-kop en zat op allerlei versies van de B19-23 in dezelfde vorm, net als de 1000530 op bijna alle versies van de B200 en de B230 zat. Voorontsteking is afhankelijk van compressie (zuigerhoogte), nokkenas, cilinderinhoud, temperatuur en of een verdeler een vacuumvervroeger of verlater heeft, en waar dit vacuum vandaan komt.
De E in B21ET staat voor 'injection engine', meest K jet.
Volvo geeft ook nog een waarde voor 2500 rpm, dit zou 17-22 graden moeten zijn. Misschien kan je die ook controleren.
De ontstekingstiming heeft weinig te maken met wat voor kop erop zit, de 1000398 was de standaard-kop en zat op allerlei versies van de B19-23 in dezelfde vorm, net als de 1000530 op bijna alle versies van de B200 en de B230 zat. Voorontsteking is afhankelijk van compressie (zuigerhoogte), nokkenas, cilinderinhoud, temperatuur en of een verdeler een vacuumvervroeger of verlater heeft, en waar dit vacuum vandaan komt.
De E in B21ET staat voor 'injection engine', meest K jet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

