23 March 2022, 11:18
Wat VIN betreft: Er zijn kennelijk 3 hoofdfasen:
vanaf ca 1984/1985 is het gestandaardiseerd volgens een ISO norm, codes beginnen voor Volvo met de YV1.
De meeste VIN-decoder sites kunnen hier goed mee overweg, want gestandardiseerd.
Tot ergens 1980 of 1981 had iedere fabrikant zijn eigen nummering, mijn 1976 heeft dan bv ook nergens YV1 staan.
VINdecoders kunnen hier niet zo veel mee, want iedere fabrikant had zijn eigen systeem.
Tussen die jaren ijkt het een overgang: jouw 83-er heeft wel de YV1, maar verder lijkt het meer op de oude Volvo nummering dan op de gestandaardiseerde VIN. Decodersites doen hun best, maar snappen er uiteraard niet zo veel van...
D is in Volvo logica inderdaad 1983, geen brandstofcode.
vanaf ca 1984/1985 is het gestandaardiseerd volgens een ISO norm, codes beginnen voor Volvo met de YV1.
De meeste VIN-decoder sites kunnen hier goed mee overweg, want gestandardiseerd.
Tot ergens 1980 of 1981 had iedere fabrikant zijn eigen nummering, mijn 1976 heeft dan bv ook nergens YV1 staan.
VINdecoders kunnen hier niet zo veel mee, want iedere fabrikant had zijn eigen systeem.
Tussen die jaren ijkt het een overgang: jouw 83-er heeft wel de YV1, maar verder lijkt het meer op de oude Volvo nummering dan op de gestandaardiseerde VIN. Decodersites doen hun best, maar snappen er uiteraard niet zo veel van...
D is in Volvo logica inderdaad 1983, geen brandstofcode.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

