1 December 2021, 15:21
Nou ja het lampje is zo geschakeld dat ie tussen laadvoltage en 'leegvoltage' zit, als de dynamo niet draait, komt het accuvoltage op de lamp en gaat ie dus branden (en de accu loopt leeg). Zodra de dynamo draait, hoort ie uit te gaan doordat de laadstroom evenveel volt van de andere kant levert en het lampje uit 'duwt' (letterlijk).
Maar als de laadvoltage van de draaiende dynamo lager is dan de 'leegvoltage' staat er netto een klein voltage over het lampje en gaat het flauw branden.
In mijn 144 gaan het lampje mee knipperen met het knipperlicht, als er veel verbruikers (aanjager, koplampen, ruitewissers) aanstaan, dan trekt de dynamo het net niet/net wel.
Maar als de laadvoltage van de draaiende dynamo lager is dan de 'leegvoltage' staat er netto een klein voltage over het lampje en gaat het flauw branden.
In mijn 144 gaan het lampje mee knipperen met het knipperlicht, als er veel verbruikers (aanjager, koplampen, ruitewissers) aanstaan, dan trekt de dynamo het net niet/net wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

