30 November 2021, 09:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2021, 11:12 door Rin.)
Bedankt voor de reactie. Ik zit in een hobbygarage met veel kenners en meet-apparatuur
We vragen ons wel af welke draden allemaal van invloed zijn op de ontsteking:
- blauw vanaf stuurslot
- bruin na de ballastweerstand naar + van de bobine
- zwart van condensator naar - van de bobine
En natuurlijk de bougieskabels en kabel naar de bobine
De relais aangestuurde componenten (klepjes?) op inlaatspruitstuk en schutbord (aan stuurzijde) werken met een duidelijke klik.
De auto krijgt normaal benzine, na teveel starten een 'beng'
De draden blauw en bruin (met testlampje als dubbelcheck) en zwart heb ik al met andere draden geprobeerd. Geen resultaat.
Vragen:
- mis ik nog een draad die van invloed is?
- komt het heel nauw met de soort bobine in combinatie met al dan niet ballastweerstand? (zie gegevens van Haynes in de bijlage)
Zoals ik meldde, met 3 ohm bobine zonder weerstand 'ploft' de motor niet een keer.
Ik heb een eerdere link die Marc 1970 over bobines er nog eens op nagelezen en snap er niets van dat de auto niet met 3 ohm bobine zonder weerstand het daar niet op doet.
En ja, dan denk je dat het probleem toch elders ligt en blijft het vreemd dat met 1.5 ohm bobine en ballastweerstand hij wel af en toe pruttelt, loopt en weer afslaat.
![[Afbeelding: smile.png]](https://volvolvo.nl/images/icons/smile.png)
We vragen ons wel af welke draden allemaal van invloed zijn op de ontsteking:
- blauw vanaf stuurslot
- bruin na de ballastweerstand naar + van de bobine
- zwart van condensator naar - van de bobine
En natuurlijk de bougieskabels en kabel naar de bobine
De relais aangestuurde componenten (klepjes?) op inlaatspruitstuk en schutbord (aan stuurzijde) werken met een duidelijke klik.
De auto krijgt normaal benzine, na teveel starten een 'beng'
De draden blauw en bruin (met testlampje als dubbelcheck) en zwart heb ik al met andere draden geprobeerd. Geen resultaat.
Vragen:
- mis ik nog een draad die van invloed is?
- komt het heel nauw met de soort bobine in combinatie met al dan niet ballastweerstand? (zie gegevens van Haynes in de bijlage)
Zoals ik meldde, met 3 ohm bobine zonder weerstand 'ploft' de motor niet een keer.
Ik heb een eerdere link die Marc 1970 over bobines er nog eens op nagelezen en snap er niets van dat de auto niet met 3 ohm bobine zonder weerstand het daar niet op doet.
En ja, dan denk je dat het probleem toch elders ligt en blijft het vreemd dat met 1.5 ohm bobine en ballastweerstand hij wel af en toe pruttelt, loopt en weer afslaat.