28 November 2021, 22:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2021, 07:06 door Grey240Polar.)
Als ik zo in die handleiding van AccuSpark kijk valt me het volgende op:
- A reading of around 1.5 Ohms indicates a Ballast coil
en
- A reading of around 3 Ohms indicates a standard coil.
Beiden zijn gemeten met alle draden losgekoppeld (dus ook een eventuele ballastweerstand).
Dit zegt mij dat de ballast-bobine een interne weerstand heeft die de helft is van die van een standaard bobine. Om te voorkomen dat die ballast-bobine doorbrandt moet er een 1.5 Ohm weerstand mee in serie komen om de totale weerstand gelijk te maken aan die van een standaard bobine. Doe je dat niet dan wordt de stroom dubbel zo hoog als bedoeld en dan brandt die op een gegeven moment door (en de puntjes zullen het ook niet waarderen). Vandaar dat een ballast-bobine alleen tijdens de start even de volle spanning krijgt. Dat zou bij moderne accu's, die tijdens de start minder in spanning zakken, niet meer nodig zijn.
De standaard bobine heeft dus geen ballastweerstand ermee in serie (die is wellicht ingebouwd of er is een andere reden voor de hogere interne weerstand).
Zet je een weerstand in serie met een standaard bobine, dan verlaag je de stroom naar een te lage waarde en heb je nog maar een zwakke of zelfs geen vonk meer. Dat verklaart de ogenschijnlijk tegenstrijdige instructies van AccuSpark.
Waarom je met een standaard (3 Ohm) bobine zonder ballastweerstand geen vonk krijgt kan ik zo snel niet bedenken, dat zou nl. wel het geval moeten zijn. Voor zover ik me kan herinneren had mijn 1970 Amazon met puntjes ook geen ballast-bobine.
Heb je deze eerst getest zonder de AccuSpark ingebouwd?
- A reading of around 1.5 Ohms indicates a Ballast coil
en
- A reading of around 3 Ohms indicates a standard coil.
Beiden zijn gemeten met alle draden losgekoppeld (dus ook een eventuele ballastweerstand).
Dit zegt mij dat de ballast-bobine een interne weerstand heeft die de helft is van die van een standaard bobine. Om te voorkomen dat die ballast-bobine doorbrandt moet er een 1.5 Ohm weerstand mee in serie komen om de totale weerstand gelijk te maken aan die van een standaard bobine. Doe je dat niet dan wordt de stroom dubbel zo hoog als bedoeld en dan brandt die op een gegeven moment door (en de puntjes zullen het ook niet waarderen). Vandaar dat een ballast-bobine alleen tijdens de start even de volle spanning krijgt. Dat zou bij moderne accu's, die tijdens de start minder in spanning zakken, niet meer nodig zijn.
De standaard bobine heeft dus geen ballastweerstand ermee in serie (die is wellicht ingebouwd of er is een andere reden voor de hogere interne weerstand).
Zet je een weerstand in serie met een standaard bobine, dan verlaag je de stroom naar een te lage waarde en heb je nog maar een zwakke of zelfs geen vonk meer. Dat verklaart de ogenschijnlijk tegenstrijdige instructies van AccuSpark.
Waarom je met een standaard (3 Ohm) bobine zonder ballastweerstand geen vonk krijgt kan ik zo snel niet bedenken, dat zou nl. wel het geval moeten zijn. Voor zover ik me kan herinneren had mijn 1970 Amazon met puntjes ook geen ballast-bobine.
Heb je deze eerst getest zonder de AccuSpark ingebouwd?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47