27 November 2021, 22:50
Vandaag weer 'geknutseld'.
Lampje aangebracht bij stroomtoevoer naar bobine. Geen uitval, brandt constant.
Dus geen toevoerstroom probleem.
Oorspronkelijke probleem: Accuspark geïnstalleerd. na 50 km, Bosch bobine kapot.
Ik had zo'n setje Accuspark al eerder in een 240 en in een 164 en dat liep probleemloos.
Aangezien ik accuspark electrische ontsteking toch wilde plaatsten een 3 ohm bobine besteld.
Blijkt dat mijn Volvo 23A 1982 niet loopt op een 3 ohm bobine. Heb ook twee andere 3 ohm bobines geprobeerd,
maar geen vonk, niet met en niet zonder ballast weerstand.
Gelukkig nog een Bosch 1.5 ohm bobine van eerdere 240 bewaard en daar loopt de motor met en zonder weerstand weer gewoon mee.
Heb de weerstand er tussen gelaten omdat de auto met een Bosch bobine en weerstand prima liep en verder een nieuwe set contactpuntjes + condensator aangesloten.
Ik wil eigenlijk de Accuspark er weer in zetten maar vrees dat mogelijk de bobine weer kapot gaat.
Volgens voorgeschreven Accusparkschema hoort bij een 3 ohm bobine geen ballast weerstand en bij een 1,5 bobine wel de weerstand.
Zoals gemeld loopt de auto niet met een 3 ohm bobine.
Er zit nu dus weer een 1,5 ohm Bosch bobine met weerstand in.
Vragen:
- Hoe kan het dat een 3 ohm bobine geen vonk oplevert?
- Wat is het verschil tussen een bobine met en zonder ballastweerstand, wat betekent dit voor de puls naar de bobine?
- Kun je de ballast weerstand gewoon weglaten bij een 1.5 bobine of gaan de contactpunten of bobine dan stuk?
(volgens Accuspark moet die er bij plaatsing van elec. ontsteking wel tussen bij een 1,5 bobine, bij een 3 ohm bobine niet)
Lampje aangebracht bij stroomtoevoer naar bobine. Geen uitval, brandt constant.
Dus geen toevoerstroom probleem.
Oorspronkelijke probleem: Accuspark geïnstalleerd. na 50 km, Bosch bobine kapot.
Ik had zo'n setje Accuspark al eerder in een 240 en in een 164 en dat liep probleemloos.
Aangezien ik accuspark electrische ontsteking toch wilde plaatsten een 3 ohm bobine besteld.
Blijkt dat mijn Volvo 23A 1982 niet loopt op een 3 ohm bobine. Heb ook twee andere 3 ohm bobines geprobeerd,
maar geen vonk, niet met en niet zonder ballast weerstand.
Gelukkig nog een Bosch 1.5 ohm bobine van eerdere 240 bewaard en daar loopt de motor met en zonder weerstand weer gewoon mee.
Heb de weerstand er tussen gelaten omdat de auto met een Bosch bobine en weerstand prima liep en verder een nieuwe set contactpuntjes + condensator aangesloten.
Ik wil eigenlijk de Accuspark er weer in zetten maar vrees dat mogelijk de bobine weer kapot gaat.
Volgens voorgeschreven Accusparkschema hoort bij een 3 ohm bobine geen ballast weerstand en bij een 1,5 bobine wel de weerstand.
Zoals gemeld loopt de auto niet met een 3 ohm bobine.
Er zit nu dus weer een 1,5 ohm Bosch bobine met weerstand in.
Vragen:
- Hoe kan het dat een 3 ohm bobine geen vonk oplevert?
- Wat is het verschil tussen een bobine met en zonder ballastweerstand, wat betekent dit voor de puls naar de bobine?
- Kun je de ballast weerstand gewoon weglaten bij een 1.5 bobine of gaan de contactpunten of bobine dan stuk?
(volgens Accuspark moet die er bij plaatsing van elec. ontsteking wel tussen bij een 1,5 bobine, bij een 3 ohm bobine niet)