3 October 2021, 15:01
(3 October 2021, 12:30)Grey240Polar schreef:(2 October 2021, 19:28)BartJu schreef: Als je nu een afwijking ziet die groter is dat de 3%, dan zou je als ik je citaten zo lees, voor de 26T gaan, dan benader je de GPS snelheid beter.
Maar dat is het hem nou juist. Dat tandwieltje heeft bij een elektronische klok geen invloed op de snelheidsmeter, anders zou die nu ook niet meer werken, maar dat doet die wel.
De snelheidsmeter moet dus zijn eigen elektronische "aandrijving" hebben, en er lopen ook twee draadjes vanaf het printplaatje naar de meter.
Citaat:En mijn tandwiel moest groter om te vertragen, ik begrijp dat die bij jouw juist versnelt met meer tandjes (factor 26/25ste).
Ik begrijp het andersom en Dave's Volvo Page zegt het ook: het grotere wiel vertraagt de odometer.
Ff beredeneren:
De odometeraandrijving heeft veel weg van een planeetwielmechanisme.
Het gefixeerde (doorzichtige) satellietwiel waar het (beige) tandwieltje als planeetwiel overheen loopt telt 61 tandjes. Een 25-tands planeetwiel moet dan 2,44x om zijn eigen as rond om één keer het satellietwiel rond te zijn gegaan. Met een 26 tands planeetwiel kom je uit op bijna 2,35x. Dat is minder vaak en het wieltje moet dus langzamer gedraaid hebben.
Omdat het satellietwiel stil staat kan dit dus alleen maar betekenen dat het (zwarte) zonnewiel dat de teller aandrijft ook een lagere snelheid heeft gekregen.
Ook Dave maakte de fout om de afwijking in "mph" te noemen (snelheid dus), maar m.i. bedoelt hij in feite dus afstand (miles). Bij de oudere mechanische klok zijn teller en meter niet onafhankelijk van elkaar en heeft een ander tandwiel dus invloed op beiden.
Ondertussen viel me ook op dat de verschillende K-getallen (impulsen per km) niet gerelateerd zijn aan het aantal tandjes in de odometer. Het is de elektronica die het aantal pulsen "telt" en omvormt tot een signaal waardoor de motortjes in de meter op (min of meer) de juiste snelheid draaien.
Het heeft ook niet met diff-ratio te maken, de teller in het diff telt op een aandrijfas en niet op de cardanas. Alleen de wielmaat heeft dus invloed op de afwijking. Een sedan met de kleinere bandenmaat zal een teller met een hoger K-getal hebben dan een estate met de grotere bandenmaat.
Mijn 245 heeft een K 24364 teller wat inhoudt dat ik een op ABS voorbereide achteras heb (anders was het K 6091 geweest). Intern deelt de teller dit door 4 om aan 6091 te komen.
Maar al met al weet ik nog niet waarom er verschillen zijn. Wellicht gewoon een gevalletje verkrijgbaarheid geweest en had men gedacht "whatever"...
Er loopt hier inderdaad wat door elkaar. Wellicht niet zo handig om mijn situatie te vermelden, aangezien dat een vroege is (alles via dezelfde kabel aangedreven, waarbij het tandwiel bij de bak met meer tandjes de kabel dus minder laat ronddraaien en dus zowel km/u en odo vertraagt.) Dit betreft dus een teller zonder grote k-getallen, maar met een 0.605 of 0.5nogwat).
Wat betreft de tandwielen en afwijkingen, het is cruciaal of het het drijvende of het volgende tandwiel is met meer tandjes. Beetje het effect zoals op een fiets met derailleurs, maar dan zonder ketting (waardoor ze tegengesteld draaien, op de fiets moet je dan dus achteruit trappen...).
Doel van mijn verhaal was om aan te tonene dat je leuk kunt spelen met tandwielen, mits je de rol en relaties kent.
Ik ken niet de rol van het tandwiel in kwestie, dus zal geen verder advies wagen.
Wat het waarom betreft: als je km of miles 'langer' of 'korter' worden, zou dat het schijnbaar verbruik kunnen beinvloeden? Net die 3% zuiniger (op de teller, niet in praktijk)...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

