31 August 2021, 08:50
Vorige week vrijdag zonder enige ellende door de RDW keuring gekomen. Met de APK pas over een jaar en het najaar voor de deur, is dit 't moment om de uitlaat en airride aan te pakken.
De intentie is om een RVS systeem van turbo tot achter te maken met de downpipe 3 inch en de rest 2.5. Echter kan ik deze uitlaat pas maken als de airride er onder zit. De ruimte tussen de veer/balg en brandstoftank waar de uitlaat tussendoor loopt is niet gigantisch, en zon luchtbalg is niet heel hitte bestendig. De fabrikant schrijft minimaal 2 inch (+- 5cm) afstand tussen pijp en balg voor.
Maar.. de huidige uitlaat hangt +- 10 cm onder het laagste punt van de auto. Dit gaat weer problemen geven met het testen van de luchtvering. Dit komt neer op de volgende werkvolgorde:
- Trekhaak demonteren
- OEM Volvo 940 downpipe inkorten
- RVS midpipe omleggen zodat deze in de daarvoor bestemde goot onder de auto door gaat ipv ergens in de vrije lucht
- Voorpoten ombouwen van de veren naar balgen & achter balgen monteren
- Eerste test op werkplaats perslucht
- Tank, compressor, luchtdruk regeling etc inbouwen
Pas als dit allemaal klaar is (kan een week duren, kan een maand duren, net hoe gemotiveerd ik ben), dan kan/wil ik gaan beginnen aan de definiteve uitlaat. Nog genoeg te doen dus.
Gister even de onderste ophangpunten van de balgen achter afgelast. Niet mooi, wel loeisterk.
![[Afbeelding: wpOFsEo.png]](https://i.imgur.com/wpOFsEo.png)
![[Afbeelding: NzJw1fw.jpg]](https://i.imgur.com/NzJw1fw.jpg)
De gang zit er in ieder geval goed in, ik hoop aankomende week meer te kunnen delen.
De intentie is om een RVS systeem van turbo tot achter te maken met de downpipe 3 inch en de rest 2.5. Echter kan ik deze uitlaat pas maken als de airride er onder zit. De ruimte tussen de veer/balg en brandstoftank waar de uitlaat tussendoor loopt is niet gigantisch, en zon luchtbalg is niet heel hitte bestendig. De fabrikant schrijft minimaal 2 inch (+- 5cm) afstand tussen pijp en balg voor.
Maar.. de huidige uitlaat hangt +- 10 cm onder het laagste punt van de auto. Dit gaat weer problemen geven met het testen van de luchtvering. Dit komt neer op de volgende werkvolgorde:
- Trekhaak demonteren
- OEM Volvo 940 downpipe inkorten
- RVS midpipe omleggen zodat deze in de daarvoor bestemde goot onder de auto door gaat ipv ergens in de vrije lucht
- Voorpoten ombouwen van de veren naar balgen & achter balgen monteren
- Eerste test op werkplaats perslucht
- Tank, compressor, luchtdruk regeling etc inbouwen
Pas als dit allemaal klaar is (kan een week duren, kan een maand duren, net hoe gemotiveerd ik ben), dan kan/wil ik gaan beginnen aan de definiteve uitlaat. Nog genoeg te doen dus.
Gister even de onderste ophangpunten van de balgen achter afgelast. Niet mooi, wel loeisterk.
![[Afbeelding: wpOFsEo.png]](https://i.imgur.com/wpOFsEo.png)
![[Afbeelding: NzJw1fw.jpg]](https://i.imgur.com/NzJw1fw.jpg)
De gang zit er in ieder geval goed in, ik hoop aankomende week meer te kunnen delen.