13 June 2021, 10:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 June 2021, 10:27 door Grey240Polar.)
Volvo-nr 8603155. Voor pak en beet € 200 tot 300 nog nieuw te koop.
Terzijde:
Ik heb hier op het forum meermaals gelezen dat de B2x0F motoren door de APK zouden moeten kunnen komen als de kat defect/leeg is en mits het brandstofsysteem correct werkt.
Voor auto's van vóór 1-1-1993 geldt weliswaar geen verplichting tot de viergasmeting (CO, CO2, HC en O2) tijdens de APK, de CO moet wèl gemeten worden. M.i. mag je ervan uitgaan dat de keurmeester die viergasmeting dus gewoon doet. Bij auto's met "U9" op het kentekenbewijs geldt een max. CO van 0,5%, en dat zou bij een goed werkend inspuitsysteem dus haalbaar moeten zijn als de kat defect/leeg is.
Dat gezegd hebbende:
Ikzelf zou denk ik wel een kat willen om discussies te voorkomen. Bovendien heb ik een tijd lang met een defect rakende brandstofdrukregelaar gereden die de motor duidelijk te rijk deed lopen (zwarte bougies) maar pas net tegen echt kapot gaan merkbare problemen gaf. Kort daarvoor was de auto nog met de hakken over de sloot m.b.t. de uitstoot door de APK gekomen. Dat ding doet dus toch best wel wat bij een minder dan perfect werkende inspuiting.
Terzijde:
Ik heb hier op het forum meermaals gelezen dat de B2x0F motoren door de APK zouden moeten kunnen komen als de kat defect/leeg is en mits het brandstofsysteem correct werkt.
Voor auto's van vóór 1-1-1993 geldt weliswaar geen verplichting tot de viergasmeting (CO, CO2, HC en O2) tijdens de APK, de CO moet wèl gemeten worden. M.i. mag je ervan uitgaan dat de keurmeester die viergasmeting dus gewoon doet. Bij auto's met "U9" op het kentekenbewijs geldt een max. CO van 0,5%, en dat zou bij een goed werkend inspuitsysteem dus haalbaar moeten zijn als de kat defect/leeg is.
Dat gezegd hebbende:
Ikzelf zou denk ik wel een kat willen om discussies te voorkomen. Bovendien heb ik een tijd lang met een defect rakende brandstofdrukregelaar gereden die de motor duidelijk te rijk deed lopen (zwarte bougies) maar pas net tegen echt kapot gaan merkbare problemen gaf. Kort daarvoor was de auto nog met de hakken over de sloot m.b.t. de uitstoot door de APK gekomen. Dat ding doet dus toch best wel wat bij een minder dan perfect werkende inspuiting.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

