19 May 2021, 18:59
(18 May 2021, 21:58)ZOAB schreef:Ik heb die vroege versie die jij omschrijft nog nooit gezien, ik ken alleen de versie met de 4 boutjes. Behalve die veerpoten uit 1980 heb ik ook nog een '75-er 244 en een set afkomstig uit een 242 van datzelfde jaar. Deze 3 sets zijn zover ik kan zien gelijk aan elkaar.(18 May 2021, 21:47)Mark244 schreef:Ik wil niet eigenwijs doen, maar waarom spreekt de Greenbooks dan van 2 types:(17 May 2021, 23:51)ZOAB schreef: Ik denk dat dat net het overgangsjaar is..
Draai je wiel volledig naar links of rechts, en kijk achter je remklauw, onderop de veerpoot. Zie je rondom de fuseekogel vier boutjes, dan heb je de nieuwe versie.
Ook het oude model veerpoot heeft aan de onderkant een tussenstuk wat met 4 boutjes vastzit, dit tussenstuk zit dan weer op de fuseekogel.
Vroeg -1979: fuseekogel lossen door de losse schokdemper uit de "schokbrekerhuls" te halen, en dan met een lange verlenging onderin de veerpoot de moer losdraaien om de fuseekogel te vervangen.
Laat 1980-: de fijne constructie met de 4 boutjes die we allebei eerder omschreven.
(@JES: sorry, het overgangsjaar is dus niet 1986 maar 79/80, jij hebt sowieso een late versie: wees blij)
Met het verschil tussen de oude en nieuwe versie wordt voor zover ik weet meestal de verschillende wiellagers bedoeld, het oude model heeft kleinere lagers dan de opvolger. Vermoedelijk is dat na 1980 veranderd, want die had nog de kleine lagers.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997


)