18 April 2021, 17:18
(18 April 2021, 12:02)BeetleGrandDad schreef:(14 April 2021, 19:22)Kogelman schreef:(14 April 2021, 18:53)BartJu schreef: Zoals Marc zegt: het gaat om type goedkeur.
De fabrikant heeft dan aangetoond dat het aan de eisen (van die norm uit 1994). dat vergt een forse investering, maar dat ging voor een 240 niet meer terug verdiend worden, in 1994. De 240 heeft dus gewoon geen typegoedkeur op G3.
Na ombouw kan hij wel voldoen, maar zul je dat dus moeten (laten) testen. En dat ga je nu ook niet meer terugverdienen.
Niettemin: navraag in Veendam kan natuurlijk. Nee heb je, ja kun je (misschien) krijgen. Zorg wel dat het op schrift staat, zodat je indien nodig later hun standpunt kunt aantonen.
Er staat op dit forum een Blauwe 240 sedan te koop uit 1989 met G3 op kenteken: verkoop je eigen auto en koop deze en je bent klaar en betaalt voortaan 81,- p maand op LPG G3.
groet,
Kogelman
Is misschien wel de snelste oplossing maar daar ging de vraag niet direct over, Bartju![]()
Ik begrijp dat je vooral de keurmeester errug lief aan moet kijken om het te laten lukken. Ik ben wel van mening dat als ik een 245 aanbied met meer dan 20 procent vermogenstoename met een lpg G3 installatie dit hetgeen moet zijn wat er op kenteken moet komen te staan. Heb bij een ander merk forum de ombouw gezien van een Bentley naar een diesel. Dit is vervolgens ook op het kenteken gezet. Aangezien dat de ombouw nog het een en ander inhoudt, ook zal ik mijn gastank moeten vervangen is immers ouder dan tien jaar, dus ook kosten zal het waarschijnlijk wel een ombouw naar G3 worden vanwege het betere lopen maar (voorlopig) geen turboblok in de grijze baksteen.
Ik denk dat je reactie vooral op de bijdrage van Kogelman was, en niet op de mijne.
Mijn opmerking was immers niet zozeer over snel, maar dat het feitelijk niet kan G3 op een 245 kenteken, al is het in het verleden wel eens voorgekomen per (on)geluk.
Wat de diesel Bentley betreft: diesel is gewoon een brandstof, zoals ook LPG dat is.
G3 is echter geen brandstof, maar een code voor LPG met een aantal speciefieke administartieve eisen. Eisen waar een 240 formeel nooit aan zal voldoen omdat er geen ypegoedkeur voor is. Je zult het dus vooral op de typegoedkeur van de donor moeten gooien denk ik.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005