27 January 2021, 22:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 January 2021, 22:39 door gydomatra.)
(27 January 2021, 17:05)BartJu schreef: Ben dan wel nog steeds benieuwd naar je ervaringen tzt, en hoe het verschil is.
Ga ik zeker doen. Hoe lang en dik de veren zijn weet ik niet. De vorige eigenaar heeft ze een keer nieuw gekocht op de volvo klassieker beurs.
Ik zie wel hoe het uitpakt.
(27 January 2021, 19:54)Grey240Polar schreef: Als ik naar mijn 245 kijk op de RDW site, dan is het verschil tussen rijklaar en max. toegestane massa ruim 525 kg.
Als je dat allemaal op of achter de achteras hebt liggen, dan is het geen wonder dat die zo ver inveert. O.a. vanwege de naar huidige maatstaven enorme overhang.
Ik heb zo'n 7000 km op 14 mm dikke veren gereden die een lengte van 410 mm hadden. I.c.m. gewone oliedempers vond ik dit onbeladen snoeihard.
Ik rijd nu een tijdje op 13 mm dikke, 435 mm lange veren gekoppeld aan gewone oliedempers (nee, de Koni Sports zitten er nu even niet onder). Dit is veel softer maar niet deinerig. Zodra je dat laatste woord moet gaan gebruiken is m.i. de vering en/of demping versleten en is dit eigenlijk niet het veerkarakter van deze auto's toen ze nieuw waren.
tja, 3 versn.bakken, 2 achterassen, 8 velgen+ band, 5 aandrijfassen, motoronderdelen , etc.... Dan kom ik wel aan de 500 kg. Maar het ruimt wel lekker op in mijn werkplaats...
Ik hoop dat deze HD veren niet te hard zijn icm mijn gabriel dempers. We zien het wel.