3 January 2021, 20:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 January 2021, 20:37 door Grey240Polar.)
Ware het niet dat de Panhardstang andersom zit...
![[Afbeelding: OGzEhoG.jpg?1]](https://i.imgur.com/OGzEhoG.jpg?1)
De bijwerking is inderdaad dat de auto t.o.v. de as (en niet andersom, de wielen hebben immers een vast contact met de weg) ietsje zijdelings getrokken/geduwd wordt, maar als je het plaatje bekijkt kan het gewoon geen invloed hebben op de verticale beweging.
De zijdelingse beweging is minimaal, maar het is er wel. Draco (700 serie) velgen i.c.m. 195/65R15 kunnen net de binnenzijde van de linker wielkast raken in een 245, maar niet rechts. Hun ET is 25 mm t.o.v. 20 mm voor de Virgo. Maar blijkbaar is het toepassen van de Panhardstang met deze bijwerking beter dan het weglaten ervan.
Ik denk dat ik de achterveren onder de auto uit zou halen (redelijk eenvoudig) en opmeten. En naast elkaar zetten, bij oude veren kan ik me zomaar voorstellen dat metaalmoeheid heeft toegeslagen.
![[Afbeelding: OGzEhoG.jpg?1]](https://i.imgur.com/OGzEhoG.jpg?1)
De bijwerking is inderdaad dat de auto t.o.v. de as (en niet andersom, de wielen hebben immers een vast contact met de weg) ietsje zijdelings getrokken/geduwd wordt, maar als je het plaatje bekijkt kan het gewoon geen invloed hebben op de verticale beweging.
De zijdelingse beweging is minimaal, maar het is er wel. Draco (700 serie) velgen i.c.m. 195/65R15 kunnen net de binnenzijde van de linker wielkast raken in een 245, maar niet rechts. Hun ET is 25 mm t.o.v. 20 mm voor de Virgo. Maar blijkbaar is het toepassen van de Panhardstang met deze bijwerking beter dan het weglaten ervan.
Ik denk dat ik de achterveren onder de auto uit zou halen (redelijk eenvoudig) en opmeten. En naast elkaar zetten, bij oude veren kan ik me zomaar voorstellen dat metaalmoeheid heeft toegeslagen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

