11 November 2020, 23:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2020, 23:53 door Marc1970.)
Ja ik zoek ook nog steeds naar de logica achter de achterwielophanging. Maar inderdaad, een stang zal beide wielen langer op de grond houden en de auto platter maken. Eigenlijk wordt de hele achteras één breed wiel, als de Flintstone auto's, maar dan aangedreven.
In principe is achterwielaandrijving een gevaarlijke opzet in alle situaties behalve rechtuit, de achterkant mag in geen geval de voorkant inhalen. Vandaar dat ik denk dat ze het zo maken dat de auto lang grip houdt maar relatief snel aandrijving verliest dmv een doorslippend wiel. Maar dat is me met de 240 (245 zonder stabi) nooit gelukt, wel met de 140 die wat minder geraffineerd is en smallere banden heeft.
Met de stang maak je de achterkant harder, en verschuift het punt waarop je grip verliest naar hogere vermogens en snelheden. Leuk als dat je doel is maar niet handig als het per ongeluk gebeurt.
De sedans hadden wel een stang achter, maar de estate niet vanwege de stijvere veren (voor meer laadvermogen). In sommige bouwjaren trouwens weer wel maar dan de dunste.
https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1
14 mm achterveren zullen behoorlijk hard zijn.
In principe is achterwielaandrijving een gevaarlijke opzet in alle situaties behalve rechtuit, de achterkant mag in geen geval de voorkant inhalen. Vandaar dat ik denk dat ze het zo maken dat de auto lang grip houdt maar relatief snel aandrijving verliest dmv een doorslippend wiel. Maar dat is me met de 240 (245 zonder stabi) nooit gelukt, wel met de 140 die wat minder geraffineerd is en smallere banden heeft.
Met de stang maak je de achterkant harder, en verschuift het punt waarop je grip verliest naar hogere vermogens en snelheden. Leuk als dat je doel is maar niet handig als het per ongeluk gebeurt.
De sedans hadden wel een stang achter, maar de estate niet vanwege de stijvere veren (voor meer laadvermogen). In sommige bouwjaren trouwens weer wel maar dan de dunste.
https://www.brickboard.com/RWD/index.htm...show_all=1
14 mm achterveren zullen behoorlijk hard zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

