11 November 2020, 14:50
Dank voor je toelichting Marc!
Ik probeer intussen het krachtenspel wat beter te begrijpen, maar het luktm e nog niet helemaal, vooral omdat het allemaal krachten en tegenkrachten zijn, compromissen etc. Snappen welke dan 'wint' of het dominantst is lukt me nog niet geheel.
De stijve achteras is uiteraard al stijf genoeg van zichzelf inderdaad.
Maar wat is dan uberhaupt de meerwaarde van een stabi? Je brengt nog meer stijfheid aan tussen de draagarmen, parallel aan de as die toch al stijf is.
Wat ik nu ervaar is dat, zonder stabilisatorstang, de koets in langere bochten nogal gaat overhellen. In bocht naar rechts, drukt het gewicht van de koets dus veel zwaarder op linkerveer dan op de rechter. De as kan dan op de grond blijven, de koets rolt wel met zijn zwaartepunt naar buitenbocht en dus ook de wieldruk is verschillend.
De as zit dan weer aan de draagarmen, en die dragen de koets via de veren.stabilisatorstang fixeert de draagarmen wat steviger tov elkaar. Maar de koets beweegt nog steeds tov dit samenstel. Waarom zou dus het binnenwiel eerder of later worden opgetild als dit geheel niet direct stijfheid toevoegt tussen onderstel en koets?
Wel vermoed ik dat de stabi, juist omdat deze op twee punten per draagarm geborgd is, dat de draagarmen wat meer gelijkelijk inveren. Maar dan zou in het extreme geval dus juist bij fors naar buiten hellen, het binnenwiel juist eerder los komen toch?
Ik probeer intussen het krachtenspel wat beter te begrijpen, maar het luktm e nog niet helemaal, vooral omdat het allemaal krachten en tegenkrachten zijn, compromissen etc. Snappen welke dan 'wint' of het dominantst is lukt me nog niet geheel.
De stijve achteras is uiteraard al stijf genoeg van zichzelf inderdaad.
Maar wat is dan uberhaupt de meerwaarde van een stabi? Je brengt nog meer stijfheid aan tussen de draagarmen, parallel aan de as die toch al stijf is.
Wat ik nu ervaar is dat, zonder stabilisatorstang, de koets in langere bochten nogal gaat overhellen. In bocht naar rechts, drukt het gewicht van de koets dus veel zwaarder op linkerveer dan op de rechter. De as kan dan op de grond blijven, de koets rolt wel met zijn zwaartepunt naar buitenbocht en dus ook de wieldruk is verschillend.
De as zit dan weer aan de draagarmen, en die dragen de koets via de veren.stabilisatorstang fixeert de draagarmen wat steviger tov elkaar. Maar de koets beweegt nog steeds tov dit samenstel. Waarom zou dus het binnenwiel eerder of later worden opgetild als dit geheel niet direct stijfheid toevoegt tussen onderstel en koets?
Wel vermoed ik dat de stabi, juist omdat deze op twee punten per draagarm geborgd is, dat de draagarmen wat meer gelijkelijk inveren. Maar dan zou in het extreme geval dus juist bij fors naar buiten hellen, het binnenwiel juist eerder los komen toch?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005