8 November 2020, 22:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2020, 23:27 door BartJu.
Edit Reason: Vergeten de HD veren te noemen, wel zo relevant.
)
Op de VKB 2018 had ik een stabilisatorstang gescoord, achterijde, 16mm. De dunste dus, maar voor een 245 zonder is dat toch al een stuk meer.
![[Afbeelding: 20201107_stabistang.jpg]](https://www.jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20201107_stabistang.jpg)
Afgelopen weekend dan toch maar eens de auto met de kont omhoog gegooid en de boel eens goed beschouwd.
De stang zit er nog niet onder nu. Reden: de asbouten moesten als eerste los om de klemplaatjes te monteren. Maar die krengen zitten a 44 en een half jaar vast, en zijn beschermd met een laag dinitrol. Geen beweging in te krijgen zo op mijn rug op de oprit...
Daarbij loopt er ook nog een remleiding vlak langs en en tussen de rechter steekas en de panhard stang.
![[Afbeelding: 20201107_achterasenremleiding.jpg]](https://www.jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20201107_achterasenremleiding.jpg)
Remmen toch belangrijker bevonden en al met al besloten om deze klus dus te bewaren voor een mooie sleuteldag.
Ik zou graag de auto wat stabieler laten voelen. Zwabbert soms wat, helt stevig in sneller bochten, en deint met zijwind. Vandaar dus mijn aankoop destijds. ANderzijds, het is ook niet zo erg dat het acuut moest, ding lag er al 2 jaar intussen.
De rest van de setup: 245 DL automaat uit 1976 op nieuwe banden in originele maat 185(/80)R14 op originele stalen velg. Af-fabriek stuurbekrachtiging, met het grote tijdgeest stuur dat ook zonder bekrachtiging werd gevoerd.
Wel zijn de veren en schokdempers achetr vervangen door HD veren (14mm) en bijpassende dempers (want LPG tank achterin), jaar of 12 geleden in Obdam.
Standaard stabistang voor. Achter alle rubbers wrs nog origineel (dus ook 44 1/2 jaar, sommige met wat droogtescheuren). Geen af-fabriek stabilisatorstang achter dus.
Rijdt heerlijk relaxt en doet wat denken aan een wat gezapige Amerikaan. Niet verkeerd, behalve met zijwind of bij wat meer bochtenwerk icm snelheid dus, dan wordt het wat nerveuzer. Zoals uit bovenstaande blijkt is het geen rally auto, maar rijden met een beter gevoel van controle zou wel fijn zijn (om dat al iest te helpen wel de badenspanning fors verhoogd van net 1.5 naar 2.5 bar; was dus ook wat aan de lage kant en helpt ook niet mee).
Naar aanleiding van dit al weer zitte lezen op forum. Wat me opviel is dat er regelmatig wordt beweerd dat met een (te dikke) stabi achter de auto erg overstuurd kan worden.
Ik neem aan dat de 16 mm die standaard was op sedans en andere bouwjaren niet zo een (te) groot effect gaat hebben? Wat is wijsheid?
Vooral ook met de Heavy Duty veren achter.
![[Afbeelding: 20201107_stabistang.jpg]](https://www.jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20201107_stabistang.jpg)
Afgelopen weekend dan toch maar eens de auto met de kont omhoog gegooid en de boel eens goed beschouwd.
De stang zit er nog niet onder nu. Reden: de asbouten moesten als eerste los om de klemplaatjes te monteren. Maar die krengen zitten a 44 en een half jaar vast, en zijn beschermd met een laag dinitrol. Geen beweging in te krijgen zo op mijn rug op de oprit...
Daarbij loopt er ook nog een remleiding vlak langs en en tussen de rechter steekas en de panhard stang.
![[Afbeelding: 20201107_achterasenremleiding.jpg]](https://www.jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20201107_achterasenremleiding.jpg)
Remmen toch belangrijker bevonden en al met al besloten om deze klus dus te bewaren voor een mooie sleuteldag.
Ik zou graag de auto wat stabieler laten voelen. Zwabbert soms wat, helt stevig in sneller bochten, en deint met zijwind. Vandaar dus mijn aankoop destijds. ANderzijds, het is ook niet zo erg dat het acuut moest, ding lag er al 2 jaar intussen.
De rest van de setup: 245 DL automaat uit 1976 op nieuwe banden in originele maat 185(/80)R14 op originele stalen velg. Af-fabriek stuurbekrachtiging, met het grote tijdgeest stuur dat ook zonder bekrachtiging werd gevoerd.
Wel zijn de veren en schokdempers achetr vervangen door HD veren (14mm) en bijpassende dempers (want LPG tank achterin), jaar of 12 geleden in Obdam.
Standaard stabistang voor. Achter alle rubbers wrs nog origineel (dus ook 44 1/2 jaar, sommige met wat droogtescheuren). Geen af-fabriek stabilisatorstang achter dus.
Rijdt heerlijk relaxt en doet wat denken aan een wat gezapige Amerikaan. Niet verkeerd, behalve met zijwind of bij wat meer bochtenwerk icm snelheid dus, dan wordt het wat nerveuzer. Zoals uit bovenstaande blijkt is het geen rally auto, maar rijden met een beter gevoel van controle zou wel fijn zijn (om dat al iest te helpen wel de badenspanning fors verhoogd van net 1.5 naar 2.5 bar; was dus ook wat aan de lage kant en helpt ook niet mee).
Naar aanleiding van dit al weer zitte lezen op forum. Wat me opviel is dat er regelmatig wordt beweerd dat met een (te dikke) stabi achter de auto erg overstuurd kan worden.
Ik neem aan dat de 16 mm die standaard was op sedans en andere bouwjaren niet zo een (te) groot effect gaat hebben? Wat is wijsheid?
Vooral ook met de Heavy Duty veren achter.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005