15 October 2020, 23:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 October 2020, 23:40 door Dopski.)
Weer eens een update.
Afgelopen voorjaar is de Skoda daily defect de deur uitgegaan. Aangezien ik fietsend naar t werk kan is 1 auto eigenlijk voldoende. Ook de corona periode zorgde voor heel wat minder (nood)zakelijke kilometers. Waardoor de 242 weer tot daily is gepromoveerd. Van de winter maar zien of dat nog steeds bevalt (2012-2015 heeft ie dan prima gedaan).
En afgelopen zomer nog steeds een goede kampeer-auto gebleken al had hij het nu een stuk zwaarder met een vouwwagen.
Ik wissel regelmatig van wielen en kwam op MP een leuke set honingraatvelgen tegen in 16". Bevallen erg goed. En staat goed bij de redelijk lage auto (tijdens het gebruiken van de vouwwagen tijdelijk ophoogblokjes geplaatst).
In de laatste post hierboven stond dat ik de B230f prima liep op LH2.4 met verdamper met mengstuk. Dat klopt ook maar hij zoop als een dronken zeeman; 1:5 tot 1:6. Bij het opruimen van de garage kwam ik erachter dat ik nog een LM1 lambda sensor had; zo'n oldscool handheld ding. Die werkt verbazingwekkend goed. Eerst op benzine getest, waar hij mooie waardes liet zien. Maar op LPG was het inderdaad veel te rijk. Na een uitgebreide testrit met veel gedraai aan de verdamper heb ik hem behoorlijk goed kunnen afstellen. Volgens de waardes nog steeds iets te rijk. Maar zelfs tijdens de vakantie ritten met vouwwagen tegen de 1op9 gehaald. Nu zonder tegen de 1op10 soms.
De APK van de 242 zat eraan te komen en er moesten wat dingen aan gebeuren:
- voorruit is de afgelopen zomervakantie gebarsten, gelukkig buiten het gezichtsveld.
- er komt een vervelend gebrom van het wiel RV. Het lager laatst helemaal schoongemaakt, nadat bleek dat de het lager op de reserve veerpoot een oude was (kleinere in diameter dus niet paste). Op het binnenste deel ervan zag ik wat roest en ook schoon draaide hij niet perfect. Voor tijdelijk weer in elkaar gezet, maar het gebrom blijft al is het iets minder.
- online spullen besteld (daparto.de): wiellagers voor de voorkant, remschijven en blokken
- Ik heb op de vooras nog oude ongeventileerde schijven. De remblokken slijten amper, ondanks de vele km's de afgelopen 8 jaar. Gemaakt van energysavers rubber misschien? Ook vond ik de remkracht onder de maat in de bergen, bepakt en met vouwwagen. Dus een tijd geleden al een set remklauwen voor geventileerde schijven overgenomen.
- de temperatuur van het koelwater loopt wat op, zeker tijdens stilstaan. Maar ook op de snelweg staat hij net ietsje boven het midden. Voor de zekerheid een nieuwe 88gr thermostaat gekocht. Maar ik merkte ook dat de viscofan erg stil is en eigenlijk geen aandrijving krijgt (slipt altijd, ook met warme motor). Dus ook maar een setje bij elkaar verzameld om een E-fan aan te sluiten; V70 fan+ relais, bmw temp sensor (2 temperaturen), en een ebay adapter om de sensor in de slang te kunnen schroeven. Ps even dacht ik nog dat de temperatuur veroorzaakt werd door een veel te arm LPG mengsel, maar ook op benzine doet het probleem zich voor.
- dashboardlampjes uitgevallen en kmteller tandwieltje is er ook weer mee gestopt. Dus de tellerunit ook maar weer eens op een regenachtige avond op de keukentafel leggen.
Komende week vakantie, waarbij bij goed weer eea geknutseld kan worden.
ps. de apk is hij zonder opmerkingen doorgekomen, teken om ook zelf je auto bij te houden want de apk eisen zijn echt wel een minimum, waarbij maar naar een beperkte scope (veiligheids)aspecten wordt gekeken.
Onder tussen mijmer ik over een airco over bouwen en het wrappen van de auto.
Oja en ik ben ook bezig met een nieuwe harttransplantatie voor deze auto
.
Niet omdat dit motorblok niet goed is, in tegendeel. Maar het lijkt me leuk een blok te hebben die past bij de GTX badge op de achterkant.
Hopelijk volgende update met plaatjes "in actie".
Afgelopen voorjaar is de Skoda daily defect de deur uitgegaan. Aangezien ik fietsend naar t werk kan is 1 auto eigenlijk voldoende. Ook de corona periode zorgde voor heel wat minder (nood)zakelijke kilometers. Waardoor de 242 weer tot daily is gepromoveerd. Van de winter maar zien of dat nog steeds bevalt (2012-2015 heeft ie dan prima gedaan).
En afgelopen zomer nog steeds een goede kampeer-auto gebleken al had hij het nu een stuk zwaarder met een vouwwagen.
Ik wissel regelmatig van wielen en kwam op MP een leuke set honingraatvelgen tegen in 16". Bevallen erg goed. En staat goed bij de redelijk lage auto (tijdens het gebruiken van de vouwwagen tijdelijk ophoogblokjes geplaatst).
In de laatste post hierboven stond dat ik de B230f prima liep op LH2.4 met verdamper met mengstuk. Dat klopt ook maar hij zoop als een dronken zeeman; 1:5 tot 1:6. Bij het opruimen van de garage kwam ik erachter dat ik nog een LM1 lambda sensor had; zo'n oldscool handheld ding. Die werkt verbazingwekkend goed. Eerst op benzine getest, waar hij mooie waardes liet zien. Maar op LPG was het inderdaad veel te rijk. Na een uitgebreide testrit met veel gedraai aan de verdamper heb ik hem behoorlijk goed kunnen afstellen. Volgens de waardes nog steeds iets te rijk. Maar zelfs tijdens de vakantie ritten met vouwwagen tegen de 1op9 gehaald. Nu zonder tegen de 1op10 soms.
De APK van de 242 zat eraan te komen en er moesten wat dingen aan gebeuren:
- voorruit is de afgelopen zomervakantie gebarsten, gelukkig buiten het gezichtsveld.
- er komt een vervelend gebrom van het wiel RV. Het lager laatst helemaal schoongemaakt, nadat bleek dat de het lager op de reserve veerpoot een oude was (kleinere in diameter dus niet paste). Op het binnenste deel ervan zag ik wat roest en ook schoon draaide hij niet perfect. Voor tijdelijk weer in elkaar gezet, maar het gebrom blijft al is het iets minder.
- online spullen besteld (daparto.de): wiellagers voor de voorkant, remschijven en blokken
- Ik heb op de vooras nog oude ongeventileerde schijven. De remblokken slijten amper, ondanks de vele km's de afgelopen 8 jaar. Gemaakt van energysavers rubber misschien? Ook vond ik de remkracht onder de maat in de bergen, bepakt en met vouwwagen. Dus een tijd geleden al een set remklauwen voor geventileerde schijven overgenomen.
- de temperatuur van het koelwater loopt wat op, zeker tijdens stilstaan. Maar ook op de snelweg staat hij net ietsje boven het midden. Voor de zekerheid een nieuwe 88gr thermostaat gekocht. Maar ik merkte ook dat de viscofan erg stil is en eigenlijk geen aandrijving krijgt (slipt altijd, ook met warme motor). Dus ook maar een setje bij elkaar verzameld om een E-fan aan te sluiten; V70 fan+ relais, bmw temp sensor (2 temperaturen), en een ebay adapter om de sensor in de slang te kunnen schroeven. Ps even dacht ik nog dat de temperatuur veroorzaakt werd door een veel te arm LPG mengsel, maar ook op benzine doet het probleem zich voor.
- dashboardlampjes uitgevallen en kmteller tandwieltje is er ook weer mee gestopt. Dus de tellerunit ook maar weer eens op een regenachtige avond op de keukentafel leggen.
Komende week vakantie, waarbij bij goed weer eea geknutseld kan worden.
ps. de apk is hij zonder opmerkingen doorgekomen, teken om ook zelf je auto bij te houden want de apk eisen zijn echt wel een minimum, waarbij maar naar een beperkte scope (veiligheids)aspecten wordt gekeken.
Onder tussen mijmer ik over een airco over bouwen en het wrappen van de auto.
Oja en ik ben ook bezig met een nieuwe harttransplantatie voor deze auto

Niet omdat dit motorblok niet goed is, in tegendeel. Maar het lijkt me leuk een blok te hebben die past bij de GTX badge op de achterkant.
Hopelijk volgende update met plaatjes "in actie".