5 August 2020, 08:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2020, 08:51 door Grey240Polar.)
Dit is wat de RDW zelf vermeldt:
Auto's vallen in de laatste regel onder "andere voertuigen" i.v.m. de voertuigen genoemd in de regel erboven.
Die 20% is m.i. toegevoegd zodat ook af-fabriek gemonteerde motoren die vervolgens opgevoerd worden volgens de regels moeten leiden tot herkeuring. Strikt genomen betekent het woord "afwijking" ook dat herkeuring nodig is als je het vermogen met meer dan 20% verlaagt...
Hoe het ook zij, dat maakt voor dit geval toch niet uit want vanwege het verschil in motortype en cilinderinhoud moet de herkeuring sowieso plaatsvinden.
Citaat:Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
> de motorcode of het motortype;
> het aantal cilinders;
> de cilinderinhoud;
> de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
> het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
> het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Auto's vallen in de laatste regel onder "andere voertuigen" i.v.m. de voertuigen genoemd in de regel erboven.
Die 20% is m.i. toegevoegd zodat ook af-fabriek gemonteerde motoren die vervolgens opgevoerd worden volgens de regels moeten leiden tot herkeuring. Strikt genomen betekent het woord "afwijking" ook dat herkeuring nodig is als je het vermogen met meer dan 20% verlaagt...
Hoe het ook zij, dat maakt voor dit geval toch niet uit want vanwege het verschil in motortype en cilinderinhoud moet de herkeuring sowieso plaatsvinden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47