19 May 2020, 21:29
(19 May 2020, 20:51)sludge schreef:(19 May 2020, 19:27)BartJu schreef: Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten het op kenteken.Naar mijn weten is dit dus niet mogelijk, bel maar eens, gewone oude installatie is geen enkel probleem. Of er is sinds een jaar wat veranderd, maar 5 jaar geleden kon dit echt niet. En dan heb ik het dus over een G3 installatie zelf inbouwen en op kenteken.
Met wat je nu citeert bedoel ik juist dat je wel zelf mag inbouwen. Ik zie geen reden voor de wetgever om daarin onderscheid te maken tussen G2 en G3.
Maar daaronder volgt duidelijk de disclaimer dat G3 voor de meetse auto's hier NIET op kenteken kan:
(19 May 2020, 19:27)BartJu schreef: Als het technisch kan, mag het. Dan mag je daarna naar RDW, die toetsen de papierwinkel, eisen en de veiligheid van inbouw. En zetten het op kenteken.
Maar zoals gesteld: G3 op kenteken kan alleen bij auto's (modellen) die hiervoor gehomologeerd zijn, dwz warvan op papier staat dat het bewezen is dat ze aan de eisen kunnen voldoen. Soort van typegoedkeur dus inderdaad.
Een 240 ging al zowat uit de verkoop toen G3 geintroduceerd werd, er is destijds dus niet (door Volvo) meer geinvesteerd in de bewijsvoering en bijbehorende testen. Dus een jonge 240 kan technisch wellicht aan G3 voldoen, maar op papier niet. Dus komt G3 niet op de papieren. Een enkele uitzondering daargelaten, er glipt(e) wel eens eentje tussendoor...
Ik zal het iets nuanceren, om verwarring te voorkomen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005