7 May 2020, 14:57
(7 May 2020, 07:57)Arjan. schreef:(6 May 2020, 13:30)BartJu schreef: Middelste roosters geven altijd direct buitenlucht, dus 's winters fris bij de rechterhand aan het stuur.
Dat is niet helemaal hoe het werkt, iig bij mijn '83-er met schuifbediening werkt het zo niet. Met de "Temp"-schuif bedien je de kachelkraan, deze regelt de temperatuur van de luchtstroom aan de zijkanten van het dashboard en de voorruit. De "Airmix"-schuif regelt of je op de middelste roosters buitenlucht krijgt (blauw) of dezelfde lucht als die ook naar de buitenste roosters gaat (oranje). Met de "Airmix"-schuif helemaal naar rechts (oranje) zou je dus dezelfde temperatuur uit de middelste roosters moeten krijgen als uit de andere roosters. Als dat niet zo is zit ws een van de kleppen in het kachelhuis niet goed of is de bediening ervan ontregeld.
Deze schakeling is bedacht zodat je bij min 40 de ruiten ontdooid kon houden (Temp op maximaal/oranje) en toch de passagiers niet aan het roosteren was (Airmix op minimaal/blauw).
Luchtstroom voor de passagiers hoort onder de voorstoelen vandaan te komen als de buizen nog op zijn plek liggen. Of die buizen achter de "Temp"-schuif of de "Airmix" schuif zitten weet ik uit mijn hoofd niet.
Dank voor de correctie, ik zit fout.
Bij de 240 is airmix inderdaad of koud (direct van buiten) of verwarmd (tot de stand van de schuif erboven).
Ik heb het verwisseld met mijn 340, daar zijn de middenblazers niet verwarmd en altijd van buiten. Die moet je dan 's winters gewoon dicht zetten dus.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005