3 May 2020, 17:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2020, 14:32 door Grey240Polar.)
Het is deze (geleend plaatje) met een VDO toerenteller:
![[Afbeelding: volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg]](https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/89a5f1/path/mnt/newftp/81/bil/lgnr/1741(4).jpg/volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg)
Het enige verschil met de sticker op mijn unit is dat linksboven niet 3/84 maar 4 81 staat. Ik neem aan dat dat voor april 1981 staat.
Het lettertype op de wijzerplaten is iig hetzelfde als bij mijn 1992er.
Met 1,5x het aantal cilinders heeft een 6-cilinder ook 1,5x het aantal ontstekingspulsen nodig om hetzelfde toerental te doen als een viercilinder (d.w.z. 3 vs. 2 per omwenteling). Ik verwacht dus dat deze toerenteller op mijn B200F maar 2/3e weergeeft van het werkelijk aantal omwentelingen.
Nou zit er een potmeter op het printplaatje van de toerenteller. Heeft deze genoeg bereik om hem voor een viercilinder te calibreren?
![[Afbeelding: volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg]](https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/89a5f1/path/mnt/newftp/81/bil/lgnr/1741(4).jpg/volvo_240_1976_kombinerat_instrument.jpg)
Het enige verschil met de sticker op mijn unit is dat linksboven niet 3/84 maar 4 81 staat. Ik neem aan dat dat voor april 1981 staat.
Het lettertype op de wijzerplaten is iig hetzelfde als bij mijn 1992er.
Met 1,5x het aantal cilinders heeft een 6-cilinder ook 1,5x het aantal ontstekingspulsen nodig om hetzelfde toerental te doen als een viercilinder (d.w.z. 3 vs. 2 per omwenteling). Ik verwacht dus dat deze toerenteller op mijn B200F maar 2/3e weergeeft van het werkelijk aantal omwentelingen.
Nou zit er een potmeter op het printplaatje van de toerenteller. Heeft deze genoeg bereik om hem voor een viercilinder te calibreren?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

