29 June 2006, 09:21
MP schreef:Weet je dat wel heel zeker? Vanaf MY1979 is de wielbasis van de 260 met 1cm gegroeid m.o.o. een gewijzigde geometrie van de voorophanging bij modellen met stuurbekrachtiging. Hetgeen voor iedere 260 van toepassing is. Deze wijziging is gedaan voor een beter stuurgedrag, en mijn vraag is waarom deze verandering ook niet gewoon op een 240 met stuurbekrachtiging is geweest. (en dat de technische gegevens zoals vaak gepubliceerd zijn gebaseerd op een standaard uitvoering zonder sb, verklaart wat mij betreft de 264cm)
Tevens kan ik je verklappen dat in 'Prijslijst Voorjaar 1992', gepubliceerd door Volvo, de 240 een wielbasis heeft van 265cm (stuurbekrachtiging is inmiddels standaard)
Om 't verhaal nog grappiger te maken: op het kentekenbewijs van mijn 240 Polar staat echter 264cm. Maar ik hecht iets minder waarde aan de 'technische' gegevens die daar staan vermeld.
Nogmaals ik weet 't niet 100% zeker, maar ik vind mijn versie wel aannemelijker.
Vanaf MY1979 moet zijn bouwjaar 1979-1980 dus MY1980. volgens mijn gegevens.
En de technische gegevens van VOLVO zelf geven in alle boekwerken die ik heb voor de 240 altijd 264 cm aan. I.t.t. dat van de 260. die dus vanaf 1979 idd 265 cm zijn.
Dus die prijslijst. Ik geloof je op je woord. Maar vind daar in de door VOLVO zelf uitgegeven naslagwerken niets van terug.
Maar waar zijn we eigenlijk mee bezig. Muggenziften? (Soms doe ik dat graag hoor) We zijn toch eigenlijk allemaal liefhebbers van het merk VOLVO met hier dan de nadruk op de 200 serie.
En in de discussie 140/160 erbij meng ik mij niet. Dat heeft ergens met oud zeer in het verleden te maken. (Niet bij Volvolvo overigens).
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480