19 April 2020, 19:10
Er is nog een mogelijkheid voor de oorzaak van getik.
Ik heb ook eens een rare tik gehad bij de B20A van een Amazon uit 1970 die ik destijds had, dat klonk toch anders dan versleten distributie. Dat laatste hoorde je in mijn geval vooral bij op snelheid gas loslaten, een soort van geklepper. De distributie heb ik toen vervangen door de volledig stalen variant.
Fast forward een aantal jaren en toen kwam die rare tik, vooral koud, (moeilijk te omschrijven, maar zeker niet hetzelfde als die van kleppen, beetje het midden tussen geknars en getik). Bij een onderzoekje van het carter vond ik er dikke schilfers die op lood leken. Bleken van het lager van de nokkenas afkomstig te zijn vlak achter het distributietandwiel.
Uiteindelijk bleek die hele motor gaar en heb ik hem uit elkaar gehaald. Dit is wat ik vond:
![[Afbeelding: WVSRioa.jpg?1]](https://i.imgur.com/WVSRioa.jpg?1)
Ik heb ook eens een rare tik gehad bij de B20A van een Amazon uit 1970 die ik destijds had, dat klonk toch anders dan versleten distributie. Dat laatste hoorde je in mijn geval vooral bij op snelheid gas loslaten, een soort van geklepper. De distributie heb ik toen vervangen door de volledig stalen variant.
Fast forward een aantal jaren en toen kwam die rare tik, vooral koud, (moeilijk te omschrijven, maar zeker niet hetzelfde als die van kleppen, beetje het midden tussen geknars en getik). Bij een onderzoekje van het carter vond ik er dikke schilfers die op lood leken. Bleken van het lager van de nokkenas afkomstig te zijn vlak achter het distributietandwiel.
Uiteindelijk bleek die hele motor gaar en heb ik hem uit elkaar gehaald. Dit is wat ik vond:
![[Afbeelding: WVSRioa.jpg?1]](https://i.imgur.com/WVSRioa.jpg?1)
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

