Ja. Ik heb wel s gekeken wat er gebeurt, het kleine tandwiel duwt het grote rond, die weer de nokkenas ronddraait, die klepveren indrukt, en zolang er druk op staat is de speling weg (tanden sluiten aan). Elke keer dat een nok over z'n hoogtepunt gaat, gaat de druk van de tanden en staat het grote tandwiel even stil, tot de kleine er weer tegenaan tikt. En dat is de tik, die hoor je ontzettend goed in de grote stalen klankkast van een B20.
Klinkt stationair als een diesel, mijn vorige 144 had ook een hevig versleten distributie. Je kon de indruk van het kleine tandwiel op het grote zien, en zelfs dat ie elke halve omwenteling op bepaalde tanden meer slijtage had.
Ik vermoed dat het tikken op een dag het fiber deel van de stalen kern los tikt, en dan sta je stil.
Klinkt stationair als een diesel, mijn vorige 144 had ook een hevig versleten distributie. Je kon de indruk van het kleine tandwiel op het grote zien, en zelfs dat ie elke halve omwenteling op bepaalde tanden meer slijtage had.
Ik vermoed dat het tikken op een dag het fiber deel van de stalen kern los tikt, en dan sta je stil.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

