18 October 2019, 15:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 October 2019, 15:25 door Grey240Polar.)
(17 October 2019, 21:37)heideltje schreef: dag allen,
het is me het afgelopen half jaar nu al drie keer gebeurd dat de uitlaat scheurt net onder de verbinding met het spruitstuk. De auto trilt ook behoorlijk vanaf ongeveer 55 km/h en ik moet er echt niet harder dan 100 kmh mee rijden want dan is t echt niet meer leuk. Als ik ietsje gas geef trilt ie een beetje maar zodra ik het gas wat los laat omdat ik de gewenste snelheid heb of gewoon gas terug moet nemen/afremmen, dan begint ie enorm te trillen. en het lijkt alsof ie heel even niet/stuk minder trilt als ik de koppeling op laat komen en dan het moment dat ie aangrijpt.
Zal het iets zijn in de aandrijving of komt het scheuren ergens anders door??? Wij weten hier niet zo goed waar we het moeten zoeken. we hebben al de nodige zaken in de motor vervangen om te zorgen dat hij beter loopt, maar dat scheuren en trillen blijft.
Wat voor zaken heb je aan de motor vervangen?
Net als Arjan en Marc1970 zit ik te denken aan de motorsteunen en versnellingsbaksteun en de beugel. Scheuren heb ik in de pakweg 20 jaar dat ik nu Volvo's rijd nog niet meegemaakt.
De beugel die Marc1970 beschrijft wil nog wel eens ontbreken (eigen ervaring) en wordt bij APK niet altijd gezien (ook eigen ervaring), maar moet er wel zijn. De uitlaat en versnellingsbak zitten star aan de motor en die hebben geen andere keus dan zijn bewegingen te volgen. Als de beugel bij de versnellingsbak ontbreekt is er veel meer mogelijkheid dat de uitlaat gaat torderen en wringen, juist bij die flens. Met die beugel is dat stuk iig gefixeerd.
Maar de bron van alle ellende is niet die beugel, maar de - zoals het mij aanhoort - nogal heftige trillingen.
Hoe is het met de koppelingsplaat gesteld? Vliegwiel? Kruiskoppelingen? Speling op lagers? Alles wat draait...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47