29 June 2019, 13:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 June 2019, 13:22 door Nicolaas H.)
Even dit draadje nieuw leven inblazen. Helaas. Het is een hele tijd probleemloos gegaan maar nu startte de motor al twee ochtenden niet heel erg enthousiast.
Vrijdag ook niet maar hij sloeg wel aan. Na een rit van 20 km en een stilstand van een uur deed de startmotor helemaal niet meer. Accupolen gecheckt, vast. Motorkap weer dicht, tegen beter weten in nog een keer proberen. Motor sloeg weer aan!
Op weg naar mijn volgende afspraak kwam ik langs Uitgeest, dus even langs gegaan bij van West. Constateerde een slappe accu. Even als test een nieuwe accu meegekregen. Startte meteen goed.
Na een rit van weer zo'n 20 km naar mijn afspraak stond hij weer ongeveer een uur stil. Daarna meteen weer slapjes starten. Accu konden we dus uitsluiten. Mijn oude accu werd ondertussen in Uitgeest opgeladen; bleek niets mee mis te zijn. dat bleek vandaag, zaterdag.
Koolborstels van de dynamo gecheckt; prima in orde. Dynamo laadt ook goed op.
Ik meet nu op de minpool 0,017 A terwijl de auto stil staat. Deze waarde blijf ik meten ook bij het lostrekken van alle zekeringen. [Jammer ...]
Radio uit de auto verwijderd, geen verschil.
Als ik de minklem aansluit en de plusklem loshaal en daarna weer voorzichtig op de pool zet knettert en vonkt het zachtjes. Er is dus een spanningsverschil en dus een verbruiker ...
Wie heeft goede zoektips voor de lekstroom?
Nog een aanwijzing wellicht: Als je de plusklem in de buurt van de pool houdt is er een vonk. Doe je dit nog een paar keer dan is er geen vonk. Wacht je een half minuutje, dan is er weer wel vonk ... Het is alsof er iets is wat zich oplaadt en dan weer ontlaadt met die vonk. [Voor de duidelijkheid; de radio is eruit.]
Vrijdag ook niet maar hij sloeg wel aan. Na een rit van 20 km en een stilstand van een uur deed de startmotor helemaal niet meer. Accupolen gecheckt, vast. Motorkap weer dicht, tegen beter weten in nog een keer proberen. Motor sloeg weer aan!
Op weg naar mijn volgende afspraak kwam ik langs Uitgeest, dus even langs gegaan bij van West. Constateerde een slappe accu. Even als test een nieuwe accu meegekregen. Startte meteen goed.
Na een rit van weer zo'n 20 km naar mijn afspraak stond hij weer ongeveer een uur stil. Daarna meteen weer slapjes starten. Accu konden we dus uitsluiten. Mijn oude accu werd ondertussen in Uitgeest opgeladen; bleek niets mee mis te zijn. dat bleek vandaag, zaterdag.
Koolborstels van de dynamo gecheckt; prima in orde. Dynamo laadt ook goed op.
Ik meet nu op de minpool 0,017 A terwijl de auto stil staat. Deze waarde blijf ik meten ook bij het lostrekken van alle zekeringen. [Jammer ...]
Radio uit de auto verwijderd, geen verschil.
Als ik de minklem aansluit en de plusklem loshaal en daarna weer voorzichtig op de pool zet knettert en vonkt het zachtjes. Er is dus een spanningsverschil en dus een verbruiker ...
Wie heeft goede zoektips voor de lekstroom?
Nog een aanwijzing wellicht: Als je de plusklem in de buurt van de pool houdt is er een vonk. Doe je dit nog een paar keer dan is er geen vonk. Wacht je een half minuutje, dan is er weer wel vonk ... Het is alsof er iets is wat zich oplaadt en dan weer ontlaadt met die vonk. [Voor de duidelijkheid; de radio is eruit.]
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]