(9 May 2019, 20:17)Marc1970 schreef: Iemand heeft dat blok gereviseerd, en er een zooitje van gemaakt, en die moet het ASAP fixen.
Als je het zelf doet, haal gerust de kop eraf. De koppakking zal dat prima overleven want hij zit er nog maar pas op. Volgens mij zijn er geen koppakkingen zonder dat gat, dus dan heb je een verstopt oliekanaal door iets. Dat vind ik wel vreemd want het is een joekel van een gat.
Draai die ene kopbout er eens uit en kijk of de olie dan omhoog komt (olie gaat een stukje langs de kopbout door hetzelfde gat, en dan zijwaarts schuin omhoog). Zonder kopbout zou de olie dan rechtstreeks uit het gat vd kopbout moeten komen. Beetje de schuine doorgang doorprikken met een stuk installatiedraad of zo.
Alle olieboringen zitten na het oliefilter.
Op zich heb je gelijk, met je opmerking dat degene die het blok heeft gereviseerd het ook maar moet fixen.
Het vervelende is alleen dat dat al zeker een jaar of tien geleden is. Ik heb het blok gekocht van een tandarts in ruste. Hij had een Amazon en een 544, beide met een B18. De bewuste motor is gekocht om als reserve te dienen, met in het achterhoofd de gedachte dat ze op een gegeven moment misschien helemaal niet meer te koop zouden zijn. De originele aankoopfactuur van Nordicar heb ik er bij gekregen.
Ik heb zelf de motor twee jaar geleden bij hem opgehaald en ingebouwd. Vanwege mijn gezondheid ben ik er pas nu aan toe gekomen om er mee verder te gaan.
Ik heb zojuist de bewuste kopbout eruit gedraaid maar nog steeds geen olie. Als ik de bout terug doe, twee slagen vastdraai en weer eruit haal: nog steeds droog.
Vraagje:
Heeft de oliepomp genoeg opbrengst om olie omhoog te stuwen door het gat van een kopbout?
Ik denk dat ik morgen toch maar eens een ander filter monteer.
"Als alle logische zaken niet de oorzaak zijn zal de oorzaak toch een onlogische zijn"
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)