8 May 2019, 23:15
(8 May 2019, 22:46)Marc1970 schreef: Jawel, het contact nokvolgers/nokkenas worden gesmeerd door de rondvliegende olie onderin, en de olie die langs de gaten vd stoters terug stroomt naar het carter.
De olie komt omhoog door één van de steuntjes vd tuimelaaras, gaat door die as (is gewoon een buis) en vloeit dan bij elke tuimelaar door een klein gaatje naar buiten.
Er komt daar zoveel olie omhoog dat zelfs bij handmatig ronddraaien vd krukas de olie uit de gaatjes omhoog komt.
Daar is iets niet goed met dat blok, bovenin is het ene spetterende oliebende als het goed is. En het hoort te tikken, van de klepspeling, en van het typische B18 naaimasjien geluid.
Nou, geen enkele oliedruppel te zien daar bovenin. Ik denk dat ik de tuimelaaras er maar eens af moet halen om te kijken of er überhaupt wel olie omhoog komt daar.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)