8 May 2019, 22:12
Ik heb in mijn Amazon een vers gereviseerde motor geplaatst. Na heel wat omwegen heb ik die nu redelijk aan het draaien.
Vanmorgen begon de motor opeens te ratelen en viel uit toen ik de koppeling intrapte. Na starten weer ratelen en stilvallen. Bij de tweede keer starten liep hij toch weer normaal. Ik heb ook vermogen, rij nu tijdens inrijden gewoon 100. De motor loopt, maar ratelt toch wat. Soms wat meer, soms wat minder.
Ontsteking staat op tijd, klepspeling heb ik niet gecontroleerd maar alle tuimelaars tuimelen netjes. Geen getik wat op klepspeling lijkt te wijzen.
Maar terwijl ik naar de draaiende motor stond te kijken viel me op dat de kop helemaal droog is aan de bovenkant. Er spettert geen olie in het rond tijdens draaien.
Dus de vraag: Hoe worden de tuimelaars eigenlijk gesmeerd? Ik heb een oude tuimelaars bekeken en kan daarin eigenlijk geen oliekanalen ontdekken. En de nokvolgers zitten toch ook vol met olie? Waar komt die olie vandaan? En als de nokvolgers geen olie krijgen gaan ze toch ook ratelen?
Heeft iemand een idee hierover?
Vanmorgen begon de motor opeens te ratelen en viel uit toen ik de koppeling intrapte. Na starten weer ratelen en stilvallen. Bij de tweede keer starten liep hij toch weer normaal. Ik heb ook vermogen, rij nu tijdens inrijden gewoon 100. De motor loopt, maar ratelt toch wat. Soms wat meer, soms wat minder.
Ontsteking staat op tijd, klepspeling heb ik niet gecontroleerd maar alle tuimelaars tuimelen netjes. Geen getik wat op klepspeling lijkt te wijzen.
Maar terwijl ik naar de draaiende motor stond te kijken viel me op dat de kop helemaal droog is aan de bovenkant. Er spettert geen olie in het rond tijdens draaien.
Dus de vraag: Hoe worden de tuimelaars eigenlijk gesmeerd? Ik heb een oude tuimelaars bekeken en kan daarin eigenlijk geen oliekanalen ontdekken. En de nokvolgers zitten toch ook vol met olie? Waar komt die olie vandaan? En als de nokvolgers geen olie krijgen gaan ze toch ook ratelen?
Heeft iemand een idee hierover?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)