Nokkenas slijt zeker, maar zolang de kleppen op en neer gaan is de motor gauw tevree (je kan meten hoe ver de kleppen ingeduwd worden, liefst allemaal even ver). Speling op de distributie net zo, mijn vorige 144 rammelde stationair als een diesel, de fan kon een centimeter links en rechtsom, en reed nog 140 op LPG (en die had ook nog een redelijk ongelijk gesleten nokkenas).
Het systeem kan aardig wat slijtage aan zeg maar.
Klinkt als pingelen, is dat bij lage toerentallen? Verzet de ontsteking naar wat later tijdstip en probeer nog s op vermogen. Als dit het probleem is, pingelt ie trouwens veel eerder en meer op benzine.
Motor kan ook pingelen op de snelweg maar is wat lastiger te horen.
Te arm mengsel is ook voorstelbaar, zowel op LPG als benzine zou toevallig zijn maar goed, de motor wordt te heet en gaat pingelen. Zit er een stelschroef in de drooggasslang? Draai die gerust een rondje verder open, en proefrondjes rijden.
Motor/cilinderkop te heet kan ook een probleem op zich zijn, dan moet je kijken naar de V snaar, de pomp, de radiateur e.d.
Het systeem kan aardig wat slijtage aan zeg maar.
Klinkt als pingelen, is dat bij lage toerentallen? Verzet de ontsteking naar wat later tijdstip en probeer nog s op vermogen. Als dit het probleem is, pingelt ie trouwens veel eerder en meer op benzine.
Motor kan ook pingelen op de snelweg maar is wat lastiger te horen.
Te arm mengsel is ook voorstelbaar, zowel op LPG als benzine zou toevallig zijn maar goed, de motor wordt te heet en gaat pingelen. Zit er een stelschroef in de drooggasslang? Draai die gerust een rondje verder open, en proefrondjes rijden.
Motor/cilinderkop te heet kan ook een probleem op zich zijn, dan moet je kijken naar de V snaar, de pomp, de radiateur e.d.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

