10 March 2019, 22:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 March 2019, 20:24 door Marc1970.
Edit Reason: Jargon
)
Welke type M46?
Ik denk dat je een probleem met de stangen waar de schakelvorken op zitten hebt. De M45/46 tot 1979 had in de bak drie 'schakelvorkstangen' als de M40/41, een voor schakelvork 1-2, een voor schakelvork 3-4, en 1 voor de achteruit. De bediening gaat door het deksel, dat vrij bol is. Versnelling 2 en 4 delen vrij weinig onderdelen en zitten aan beide uiteinden van de bak, het zou vreemd zijn als beide tegelijk een probleem hadden.
Daarna komt er vernieuwde bediening, met één schakelvorkstang met beide schakelvorken erop, en een iets complexer selectiemechanisme. De achteruit werkt zonder schakelstang. Het deksel is platter, de bediening is door de achterwand vd bak zelf. 2 en 4 delen nu zeker één onderdeel, de 'schakelvorkstang'.
Aan het eind van deze schakelstang (balladeuras heet ie wat een mooi woord) zit een inkeping waar een balletje ingedrukt wordt, dat zijn de dingetjes die het klik-klak gevoel geven. Volvo geeft dit in het M40/41 handboek als één van de redenen waarom een versnelling eruit springt (M40 t/m M46 hebben hetzelfde tandwiel en synchromesh systeem).
Dit balletje is waarschijnlijk maar deels verantwoordelijk voor het in de versnelling houden van het geheel, maar als alles (de schakelmoffen en hun omgeving) al wat versleten is, kan het de laatste strohalm zijn. Denk ik.
Ik denk dat je een probleem met de stangen waar de schakelvorken op zitten hebt. De M45/46 tot 1979 had in de bak drie 'schakelvorkstangen' als de M40/41, een voor schakelvork 1-2, een voor schakelvork 3-4, en 1 voor de achteruit. De bediening gaat door het deksel, dat vrij bol is. Versnelling 2 en 4 delen vrij weinig onderdelen en zitten aan beide uiteinden van de bak, het zou vreemd zijn als beide tegelijk een probleem hadden.
Daarna komt er vernieuwde bediening, met één schakelvorkstang met beide schakelvorken erop, en een iets complexer selectiemechanisme. De achteruit werkt zonder schakelstang. Het deksel is platter, de bediening is door de achterwand vd bak zelf. 2 en 4 delen nu zeker één onderdeel, de 'schakelvorkstang'.
Aan het eind van deze schakelstang (balladeuras heet ie wat een mooi woord) zit een inkeping waar een balletje ingedrukt wordt, dat zijn de dingetjes die het klik-klak gevoel geven. Volvo geeft dit in het M40/41 handboek als één van de redenen waarom een versnelling eruit springt (M40 t/m M46 hebben hetzelfde tandwiel en synchromesh systeem).
Dit balletje is waarschijnlijk maar deels verantwoordelijk voor het in de versnelling houden van het geheel, maar als alles (de schakelmoffen en hun omgeving) al wat versleten is, kan het de laatste strohalm zijn. Denk ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

