25 February 2019, 13:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 February 2019, 14:13 door Marc1970.)
Die van RM heeft wel een een heel mooi patina!
De test weet ik niet, maar wat deze klep doet is wat extra lucht doorlaten als het 'standaard' stationair te laag dreigt te worden, in geval de airco draait voor het stoplicht bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat de schuif in de regelklep net niet sluit door olie/vuil/roet aanslag.
Dit aan/uit wordt geregeld met een schakelaar bij de gasklep en een thermoschakelaar op het blok. Deze extra luchtflow voorziening heeft een eigen ECU, het hele spul bij elkaar heet Constant Idle Speed (CIS). Handboek TP30363 is er helemaal aan gewijd.
Dus ja, het lijkt erop dat ergens in het CIS systeem iets mis gaat maar om daar gelijk de klep de schuld van te geven is voorbarig. Volvo stelt zelf dat de meeste problemen zitten in (een van de vele) stekkers en verbindingen. En viezigheid via de carterventilatie.
De test weet ik niet, maar wat deze klep doet is wat extra lucht doorlaten als het 'standaard' stationair te laag dreigt te worden, in geval de airco draait voor het stoplicht bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat de schuif in de regelklep net niet sluit door olie/vuil/roet aanslag.
Dit aan/uit wordt geregeld met een schakelaar bij de gasklep en een thermoschakelaar op het blok. Deze extra luchtflow voorziening heeft een eigen ECU, het hele spul bij elkaar heet Constant Idle Speed (CIS). Handboek TP30363 is er helemaal aan gewijd.
Dus ja, het lijkt erop dat ergens in het CIS systeem iets mis gaat maar om daar gelijk de klep de schuld van te geven is voorbarig. Volvo stelt zelf dat de meeste problemen zitten in (een van de vele) stekkers en verbindingen. En viezigheid via de carterventilatie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969