1 January 2019, 17:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 January 2019, 18:06 door Marc1970.)
Kommer en kwel, dat is balen. Er zijn twee soorten pan-pakking, die met 4 puzzelstukjes (letterlijk) en eentje helemaal rond. De puzzel kan je vervangen zonder de pan te vervangen.
Oh maar dat is natuurlijk juist de bedoeling. De pan vervangen op de stoep is een redelijke kloteklus omdat de pomp heel ver in de pan steekt, kan er niks anders van maken, met heel veel krikken, steunen en goochelwerk: http://cleanflametrap.com/oilpan/
Een mogelijk alternatief is de pan laten zakken, de oliepompbouten losdraaien, pomp in de pan laten vallen en dan alles eronderuit schuiven, terug in reverse order. Dit zou ik eerst heel goed onderzoeken.
Als je onder de bolling vd pan hebt gekrikt, zou het heel goed kunnen dat je inderdaad de voorkant hebt opgekrikt via de oliepomp, je merkt gauw genoeg of die nog heel is. Als je het vlakke stuk hebt opgekrikt geeft dat niks, daar zit niks achter. Stel dat je aanzuigopening geblokkeerd hebt, kan je pan uitdeuken (proberen) via het aftapgat. Verder geeft een deuk op zich tuurlijk niks, alleen wat minder oliecapaciteit in de pan. Als je een andere manier kan vinden om het lekken te stoppen, zou ik dat proberen.
Waar lekt het, langs de rand?
Het diff is prima voor een garagekrik, een brok gietijzer.
Je zou bij een uitdeukbedrijf langs kunnen gaan, die lassen er een trekoog op. Goede kans dat de vorm vd pan weer genoeg herstelt om "oliedicht" te raken.
Oh maar dat is natuurlijk juist de bedoeling. De pan vervangen op de stoep is een redelijke kloteklus omdat de pomp heel ver in de pan steekt, kan er niks anders van maken, met heel veel krikken, steunen en goochelwerk: http://cleanflametrap.com/oilpan/
Een mogelijk alternatief is de pan laten zakken, de oliepompbouten losdraaien, pomp in de pan laten vallen en dan alles eronderuit schuiven, terug in reverse order. Dit zou ik eerst heel goed onderzoeken.
Als je onder de bolling vd pan hebt gekrikt, zou het heel goed kunnen dat je inderdaad de voorkant hebt opgekrikt via de oliepomp, je merkt gauw genoeg of die nog heel is. Als je het vlakke stuk hebt opgekrikt geeft dat niks, daar zit niks achter. Stel dat je aanzuigopening geblokkeerd hebt, kan je pan uitdeuken (proberen) via het aftapgat. Verder geeft een deuk op zich tuurlijk niks, alleen wat minder oliecapaciteit in de pan. Als je een andere manier kan vinden om het lekken te stoppen, zou ik dat proberen.
Waar lekt het, langs de rand?
Het diff is prima voor een garagekrik, een brok gietijzer.
Je zou bij een uitdeukbedrijf langs kunnen gaan, die lassen er een trekoog op. Goede kans dat de vorm vd pan weer genoeg herstelt om "oliedicht" te raken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969