18 December 2018, 19:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 December 2018, 07:52 door Grey240Polar.)
Daar heb je ten dele gelijk in. Voor een autoaccu is de CCA de belangrijkste spec, maar die kan ik niet bepalen met de middelen die ik heb.
Ik weet ook dat CCA en Ah niet automatisch hand in hand gaan. Maar i.h.a. geldt wel dat een grotere accu van dezelfde technologie/uitvoering een hogere CCA zal hebben èn dat een accu die aan slijtage onderhevig is zijn CCA niet meer haalt, maar ook niet meer zijn capaciteit. Aangezien ik die laatste dus wel kan meten leek me dat een leuk testje.
Ik heb de test overigens bij 0,2 C gedaan, en daarbij zou je de capaciteit in 5 uur opgebruiken, ik kwam nog niet eens aan 2 uur voor de 10,5 V bereikt was.
Ik ga hem nog eens doen met een 20 uurs ontlading (0,05 C) want dat is de waarde waarbij de capaciteit die op de accu staat bepaald is, maar het lijkt me sterk dat die veel hoger dan 25 Ah zou gaan uitkomen.
Edit: test 2 afgerond: 9 uur een 56 min en een capaciteit van 27,3 Ah bij 0,05 C. Oftewel de helft van nieuw. De CCA is gespecificeerd als 460 A, en de test laatst met de stroomtang had daarvan nog niet eens de helft nodig. Deze accu durf ik niet meer te gebruiken in de winter, maar zou in de zomer eventueel nog wel een tijdje meekunnen.
Ik weet ook dat CCA en Ah niet automatisch hand in hand gaan. Maar i.h.a. geldt wel dat een grotere accu van dezelfde technologie/uitvoering een hogere CCA zal hebben èn dat een accu die aan slijtage onderhevig is zijn CCA niet meer haalt, maar ook niet meer zijn capaciteit. Aangezien ik die laatste dus wel kan meten leek me dat een leuk testje.
Ik heb de test overigens bij 0,2 C gedaan, en daarbij zou je de capaciteit in 5 uur opgebruiken, ik kwam nog niet eens aan 2 uur voor de 10,5 V bereikt was.
Ik ga hem nog eens doen met een 20 uurs ontlading (0,05 C) want dat is de waarde waarbij de capaciteit die op de accu staat bepaald is, maar het lijkt me sterk dat die veel hoger dan 25 Ah zou gaan uitkomen.
Edit: test 2 afgerond: 9 uur een 56 min en een capaciteit van 27,3 Ah bij 0,05 C. Oftewel de helft van nieuw. De CCA is gespecificeerd als 460 A, en de test laatst met de stroomtang had daarvan nog niet eens de helft nodig. Deze accu durf ik niet meer te gebruiken in de winter, maar zou in de zomer eventueel nog wel een tijdje meekunnen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47