18 December 2018, 07:43
En? Al wat wijzer?
Omdat ik de mogelijkheid heb om een ontlaadcurve van accu's te maken heb ik dat eens met mijn oude accu gedaan.
Een veel voorkomende methode is het ontladen van een opgeladen accu met een stroom van 0,2 x C terwijl je bijhoudt hoe lang het duurt voor je een eindspanning van 1,75 V per cel haalt.
Met mijn accu dus met 11 A tot 10,5 V eindspanning.
Hoewel de curve mooi vlak loopt kom ik nog maar aan een nuttige capaciteit van pak en beet 20 Ah. Dit zegt niet alles, ook de interne weerstand zou ik moeten bepalen, maar gezien de hogere spanningsval bij het starten kan het niet anders zijn dan dat die duidelijk hoger is dan een nieuwe accu. Net op tijd erbij, dus.
Omdat ik de mogelijkheid heb om een ontlaadcurve van accu's te maken heb ik dat eens met mijn oude accu gedaan.
Een veel voorkomende methode is het ontladen van een opgeladen accu met een stroom van 0,2 x C terwijl je bijhoudt hoe lang het duurt voor je een eindspanning van 1,75 V per cel haalt.
Met mijn accu dus met 11 A tot 10,5 V eindspanning.
Hoewel de curve mooi vlak loopt kom ik nog maar aan een nuttige capaciteit van pak en beet 20 Ah. Dit zegt niet alles, ook de interne weerstand zou ik moeten bepalen, maar gezien de hogere spanningsval bij het starten kan het niet anders zijn dan dat die duidelijk hoger is dan een nieuwe accu. Net op tijd erbij, dus.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47