13 December 2018, 22:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 December 2018, 22:04 door Grey240Polar.)
(13 December 2018, 10:09)Nicolaas H schreef: Nou ik heb het net uitgeprobeerd.
1. Licht 1 minuut aangezet en weer uit.
2. Twee minuten gewacht.
3. Onbelast meette ik 12,36 V en twee minuten later meette ik 12,41 V
3. Tijdens het starten 10,3 V
4. Laadspanning 13,75 [bij 1.500 tpm].
Dat lijken me geen waarden waardoor ik slecht/sloom zou moeten starten.
Nee, inderdaad gezonde waardes. Sterker nog, ik zag de spanning van mijn accu na het op contact zetten (ca. 16 A door de stroomtang) toch behoorlijk snel teruglopen, alsof er een cel slechter aan het worden is. Dat ga ik binnenkort nog eens uitproberen, beter op tijd een nieuwe accu erin, zeker in de winter.
Citaat: Lijkt me wel dat de laadspanning te laag is om de accu op peil te houden.
Lijkt me wel goed, vermoedelijk is de regelaar in de dynamo ingesteld op 14 V, de vervanger die ik ooit plaatste iig wel. Meet de spanning bij draaiende motor nog maar eens vlak na een rit, als de accu weer vol is, dan zou die wel eens dichter bij die 14 V kunnen zitten.
Citaat:Ik denk dat ik vannacht de accu even aan de lader hang. Even zien of mijn accu dan een hogere spanning af kan leveren.
Als dat zo is mag ik dan mijn dynamo dan verdenken van een onvoldoende werking?
En als mijn startmotor doet nog steeds van 'chuggachugga' dan ga ik mijn startmotor vervangen of opknappen/schoonmaken.
Schoonmaken en smeren is een al gegeven advies. Ik kreeg van iemand die veel aan auto's en vrachtwagens sleutelt ook het advies om de afgesleten restanten van de koolborstels tussen de lamellen van de commutator uit te halen. Omdat die geleiden zorgen ze op die plek alleen maar voor meer stroomopname zonder dat de startmotor er beter van draait (integendeel).
Citaat:Als de Volvo-accu met de lader niet hoger uitkomt moet ik constateren dat deze 'op' is na een jaar al. Nu geen tijd meer; wordt vervolgd.
Hoor graag wat jullie van mijn meetwaarden en conclusies denken.
Ik zou, gezien de lage spanningsval bij op contact zetten denken dat de accu gewoon OK is. Nu zou mijn volgende stap het losnemen en schoonmaken van de contacten van de dikke kabels tussen accu en startmotor zijn. Hoge weerstanden op de contactovergangen kunnen bij hoge stromen best wel wat roet in het eten gooien. Zelfs iets simpels als een niet goed vast gedraaide accupoolklem zou het al kunnen veroorzaken.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47