12 December 2018, 15:19
(12 December 2018, 12:39)Nicolaas H schreef: Ik ga het eens proberen vanavond. Dank je wel. Ik heb volgens mij zo'n stand op mijn multimeter dat hij de minimum waarde onthoudt.
Dat is heel handig als je het alleen moet doen.
Citaat:[Is dat inzakken er trouwens dan de reden van dat mijn koplampen tijdens het starten altijd uitgaan of is dat meer omdat de koplampen in stand III sowieso niet geschakeld zijn.]
Nee, de koplampen gaan doelbewust uit tijdens het starten. Als ik tijdens het starten mijn rem ingetrapt houd kan ik zien dat het later aangebrachte derde remlicht wel fluctueert, en dat wordt dus veroorzaakt door de hoge startstroom die de accuspanning laat inzakken.
Citaat:Moet de auto eerst een uurtje stilstaan voordat ik deze meting verricht of moet ik dat zelfs 's ochtends doen of kan ik dit meteen uitproberen als ik thuisgekomen ben?
Net na het rijden zal de accuspanning nog wel iets hoger zijn dan de nominale 12-12,5 V. Koude start trekt ook aanzienlijk meer stroom dan een warme start. En een koude accu kan niet zoveel vermogen leveren als een warme. Morgenochtend geeft m.i. dus meest betrouwbare resultaat.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47