12 December 2018, 07:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2018, 08:55 door Grey240Polar.)
Houd eens de multimeter op de accupolen terwijl je iemand de auto laat starten.
Door de inwendige weerstand van de accu zal deze tijdens het starten duidelijk meetbaar inzakken. Dat is normaal, maar mag m.i. niet onder de 8 V komen en moet daarna snel weer herstellen naar ca. 12,5 V (bij niet draaiende motor).
Mocht je juist weinig spanningsval op de accupolen meten tijdens het starten, dan denk ik eerder aan hoge (overgangs)weerstanden in de bekabeling e.d., en ook dat gaat het starten bemoeilijken.
Natuurlijk moet de laadinrichting ook goed werken. Met draaiende motor (> 1000 tpm), moet je toch zeker zo'n 13,5-14,4 V boordspanning verwachten (ook weer gemeten op de accupolen, verderop bij het dashboard zal dat wat lager uitvallen). Bij verhogen van toeren mag de spanning echter niet boven die ca. 14,4 V uit komen want dan is de regelaar defect en kun je de accu kapot laden.
Door de inwendige weerstand van de accu zal deze tijdens het starten duidelijk meetbaar inzakken. Dat is normaal, maar mag m.i. niet onder de 8 V komen en moet daarna snel weer herstellen naar ca. 12,5 V (bij niet draaiende motor).
Mocht je juist weinig spanningsval op de accupolen meten tijdens het starten, dan denk ik eerder aan hoge (overgangs)weerstanden in de bekabeling e.d., en ook dat gaat het starten bemoeilijken.
Natuurlijk moet de laadinrichting ook goed werken. Met draaiende motor (> 1000 tpm), moet je toch zeker zo'n 13,5-14,4 V boordspanning verwachten (ook weer gemeten op de accupolen, verderop bij het dashboard zal dat wat lager uitvallen). Bij verhogen van toeren mag de spanning echter niet boven die ca. 14,4 V uit komen want dan is de regelaar defect en kun je de accu kapot laden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47