11 December 2018, 23:28
Maak je voornamelijk korte ritten, of ook (regelmatig) lange ritten? Bij auto's die alleen korte afstanden rijden is er tijdens de rit minder tijd om de accu bij te laden, de startmotor vraagt erg veel energie.
Een lekstroom van 0,019A is niet iets om je zorgen over te maken. Ook 0,05A is niet schokkend, pas bij een lekstroom van 0,1A wordt het echt tijd om actie te ondernemen. De meeste moderne auto's hebben veel meer verbruikers als het contact uit staat.
De leeftijd van de accu maakt niet zoveel, de conditie is veel belangrijker. Als er voornamelijk lange ritten worden gereden kunnen accu's heel oud worden, ik heb auto's van 10 jaar en ouder gezien met nog de originele accu. Die hadden natuurlijk al wel de nodige kilometers gemaakt.
Mijn advies: Test de conditie van de accu, controleer de laadspanning en probeer indien mogelijk korte ritten zo veel mogelijk te vermijden.
Een lekstroom van 0,019A is niet iets om je zorgen over te maken. Ook 0,05A is niet schokkend, pas bij een lekstroom van 0,1A wordt het echt tijd om actie te ondernemen. De meeste moderne auto's hebben veel meer verbruikers als het contact uit staat.
De leeftijd van de accu maakt niet zoveel, de conditie is veel belangrijker. Als er voornamelijk lange ritten worden gereden kunnen accu's heel oud worden, ik heb auto's van 10 jaar en ouder gezien met nog de originele accu. Die hadden natuurlijk al wel de nodige kilometers gemaakt.
Mijn advies: Test de conditie van de accu, controleer de laadspanning en probeer indien mogelijk korte ritten zo veel mogelijk te vermijden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997

